Ordet ”kreativitet” har blivit urvattnat, tycker GP:s krönikör Anton Hellström.
Ordet ”kreativitet” har blivit urvattnat, tycker GP:s krönikör Anton Hellström. Bild: Jonas Lindstedt

”Att vara kreativ” har tappat all mening

Kreativitet har blivit ett självändamål, så till den grad att ordet i sig inte längre bär någon kraft. GP:s krönikör funderar över vad det innebär att vara ”kreativ” och söker svaret på en hemsida med jobbannonser.

ANNONS
|

”Kreativitet” är ett överanvänt och urvattnat ord. Främst bland människor som kanske känner att de inte är så kreativa. Lite som ordet ”tokig”, det är sällan ”tokiga” människor är tokiga. Men vad betyder det egentligen att vara kreativ? Och varför tjatas det så mycket om det?

Vi vill bara ha mer. Mer kreativitet. Att vara kreativ, prata om kreativa processer eller att ha ett kreativt arbete har blivit ett självändamål, så till den grad att ordet i sig inte längre bär någon kraft. Det ingår mer eller mindre i alla arbetsbeskrivningar nuförtiden. Jag sökte lite snabbt på ”kreativ” på en hemsida med jobbannonser och fick hundratals träffar. ”Fältsäljare”, ”Student Marketeer”, ”testsystemutvecklare”, ”elkonstruktör” och ”mötesbokare” var några av jobben med adjektivet som kvalifikation. Vissa går ännu längre och benämner själva yrkesrollen som ”kreatör” och det är, om möjligt, ännu värre. Ett vidrigt ord.

ANNONS

Jag har själv sällan känt någon stark kreativitet i den bemärkelsen som jobbannonserna eftersöker. Jag vet knappt vad kreativitet är om jag ska vara ärlig. Att vara kreativ har för mig bara varit synonymt med att jobba, testa sig fram, låta slumpen ha sin inverkan, misslyckas, för att till slut kanske hitta rätt. Hos sig själv. Inte med uppskattning från någon publik eller kund som slutändamål. Kreativiteten är en ständigt pågående process som inte är särskilt upphöjd eller triggande, den kan inte slås på eller av.

Släng in ordet kreativ i arbetsbeskrivningen så kan man sedan sälja vad som helst, till vilket pris som helst.

Det sägs att kreativitet består av tre delar; kunskap inom ett område, olika metoder för nytänkande och inre motivation. Det spelar ingen roll vad du brinner för. Kreativitet är ingen gåva som bara somliga har och är därför inget föremål för positionering. Trots det laddas ordet med en stark och för vissa fängslande innebörd. Kanske är det ett sätt för företag att utnyttja vårt högst mänskliga driv; viljan att uttrycka oss. Släng in ordet kreativ i arbetsbeskrivningen så kan man sedan sälja vad som helst, till vilket pris som helst och få ord som tillväxt och expansion att låta lite mer spännande. Det är som att man måste få tillåtelse eller pengar för att vara kreativ, något som egentligen hör till själva idén om att vara människa.

ANNONS

Kreativiteten förutsätter inspiration, som i sin tur mer eller mindre verkar på ett andligt plan – ännu svårare att precisera var det kommer ifrån. När dessa två samverkar kvalificerar du alltså för jobbet som ”mötesbokare”. Nästan. I annonsen finns det ett kriterium till; ”du ska brinna för kundkontakt”. Det låter faktiskt helt omöjligt, men det kanske är värt att försöka, om man får chansen att vara lite kreativ.

Ser på: Sitter stundom helt hjärndött och kollar på hopklipp av snygga fotbollsmål på Youtube.

Lyssnar på: ”Känningar i baren” med Niklas Pihl, Abbe och Point.

Läser: Saknar tiden då jag läste filosofi. Det fanns något fräscht med att läsa några väl valda meningar och formuleringar varje dag.

Fler krönikor av Anton Hellström:

LÄS MER:Det som i går var ett jobb är i dag ett minne blott

LÄS MER:Energilösningar för att uppnå ett storkokslugn

LÄS MER:Kändisarnas gratismiddagar förstör kulturen

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS