Kultur & Nöjeav Mikael OlofssonHär tvingas fotokonsten till nya svarGP:s konstkritiker Mikael Olofsson letar spår efter framtidens konstscen när studenterna i fri konst och fotografi visar sina examensutställningar.
Kulturkrönikaav Mikael OlofssonOlofsson: Det som händer i Stockholm har ofta redan hänt i GöteborgMår Göteborg som konststad dåligt? När GP i en serie artiklar lyfter frågan växlar mina reaktioner mellan huvudskakningar, axelryckningar och eftertänksamma nickar. Sant är att alla gnäller.
av Mikael OlofssonGöteborgs internationella konstbiennal (GIBCA)Berättelsen i berättelsen, A Story Within a Story, plockar sönder historien i småbitar, sätter ihop den igen, skapar nya perspektiv, borrar upp titthål, inbjuder att delta. Men det blir mycket läsning, få sinnliga kickar, anser Mikael Olofsson om årets konstbiennal.
av Mikael OlofssonGöteborgs konsthall | Johan Zetterquist Kill the Poor Eat the Rich”Mer attityd än hållning”, skriver Mikael Olofsson som har sett Johan Zetterquists utställning på Göteborgs konsthall.
Litteraturrecensionav Mikael OlofssonSteffen Kverneland | MunchDynamiken, omfånget och den vilda stilblandningen gör den här volymen unik, skriver en imponerad Mikael Olofsson om Steffen Kvernelands mäktiga serieroman Munch. Serieskaparen firar inte minst triumfer med Strindbergs ansikte och gestalt.
av Mikael OlofssonGrand Palais, Paris | Diego VelázquezBesökaren på utställningen med Velázquez i Paris får fullt upp, konstaterar Mikael Olofsson som lämnar Grand Palais med en känsla av att ha varit med om något stort. Luckorna till trots.
av Mikael OlofssonModerna museet, Malmö | Nils DardelNils Dardel har skapat verk som motiverar hans plats i svensk konsthistoria, menar Mikael Olofsson som sett utställningen på Moderna museet i Malmö.
av Mikael OlofssonPalais de Tokyo, Paris | Le Bord des MondesKonstbegreppet vidgas på Le Bord des Mondes, Världarnas gräns, på Palais de Tokyo i Paris. Mikael Olofsson har sett en annorlunda utställning som spänner över många områden, från forskning till gastronomi.
av Mikael OlofssonHasselblad Center | An-My LêAn-My Lês bildserier är sakliga och i Viêt Nam återknyter hon till sitt ursprung. Mikael Olofsson har sett utställningen på Hasselblad Center.
Kulturkrönikaav Mikael OlofssonMikael Olofsson: Mellan det tillfälliga och det beståendeIntrycket är kanske både kortsiktigt och ytligt men i den allmänna debatten om graffiti som offentlig konst är det som om fokus förskjutits från frågan om legalitet och vandalism mot frågan om snippor och snoppar. Det är förstås bråken runt Carolina Falkholt jag tänker på.