Sedan i måndags går det att turista gratis i den danska huvudstaden – i utbyte mot klimatinsatser.
Flera restauranger bjuder på en drink eller maträtt om du kommer till fots, på cykel eller med kollektivtrafik. Samma valuta fungerar även på en handfull andra turistmål.
I något enstaka fall krävs en bild på cykeln eller kollektivtrafikbiljetten, men de flesta verksamheterna tycks lita på att besökaren är ärlig om sitt transportmedel.
Ibland krävs en större insats. Exempelvis kostar det en runda ”plogging” – att jogga och plocka skräp samtidigt – tillsammans med idrottsföreningen Sparta för att ersättas med en fika.
Hjälp till att rensa plast
Bakom initiativet, som kallas CopenPay, står Köpenhamns turistbyrå Wonderful Copenhagen. I ett pressmeddelande skriver de att ”Köpenhamns ambition är att inspirera besökare att göra medvetna gröna val och hjälpa till att överbrygga det stora gapet mellan viljan att agera hållbart och det faktiska beteendet”.
Men med handen på hjärtat, är inte det mest klimatsmarta att inte resa alls?
Mikkel Aarø-Hansen, semesterledig vd för Wonderful Copenhagen, håller med. I ett mejl till GP svarar han att vi alla därför har ett ansvar för att förändra hur vi reser.
Syftet med CopenPay, skriver han vidare, är att inspirera människor som ändå besöker Köpenhamn att göra hållbara val, ”oavsett om de reser kollektivt eller cyklar, dricker kranvatten i stället för att köpa flaskvatten eller hjälper till att rensa plast från havet”.
Vill inte locka fler turister
I tider då andra populära turistmål försöker skrämma bort besökare kan initiativ som CopenPay te sig märkligt. Men enligt Mikkel Aarø-Hansen är syftet ingalunda att locka fler turister till Köpenhamn.
”Därför begränsar vi annonseringen till Köpenhamns flygplats, Centralstationen och inom stadens gränser. Vi genomför inga annonskampanjer utomlands”.
Global Destination Sustainability Movements har utsett Göteborg till världens mest hållbara resmål varje år sedan 2016. En titel som Köpenhamn faktiskt har försökt sno, berättar Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co.
– För ett par år sedan satsade de ... Jag vet inte hur många miljoner danska kronor på att bli bäst i världen på hållbarhet. Men ändå slutade de bara trea eller fyra då, tror jag.
Mest ett smart PR-trick?
Han är inte särskilt orolig över att nu bli omsprungen av den danska huvudstaden.
– Den titeln bygger på mycket mer. Att det finns en tanke kring hur staden jobbar med avfall, sopsortering, miljöcertifierade hotell och så vidare.
Är detta mest ett smart PR-trick av Köpenhamn?
– Man kan väl säga såhär: Alla initiativ som får besökare att agera mer hållbart är bra, sedan kanske det inte löser några jättestora problem globalt att köra en sådan här kampanj i fyra veckor, säger Stefan Gadd.
– Några saker krävde en ganska liten motprestation kan jag tycka. ”Kom till fots och ta en kopp kaffe”, det blir lite småskaligt. Men de har samlat ihop och paketerat det snyggt.
CopenPay-projektet håller på till och med vecka 32. Enligt pressmeddelandet rör det sig om ett pilotprojekt – så vad skulle krävas för att göra det permanent?
”Vi kommer att genomföra en omfattande utvärdering för att avgöra systemets framtid och möjliga förbättringar”, skriver Mikkel Aarø-Hansen, vd för Wonderful Copenhagen.
LÄS MER:Göteborg toppar lista över världens mest hållbara städer
LÄS MER:Här är de coolaste kvarteren i världen
LÄS MER:Stena Line får konkurrens av flyglinje mellan Göteborg och Århus