Mikael van Reis: Minusgrader? Det är lika bra att ta cykeln

Det är inte första gången Sverige drabbas av en bister vinter. 2010 stod folk och huttrade på perrongerna för att tåget frusit fast någonstans. Då bestämde man sig för att utreda det nedslitna järnvägsnätet. Fjorton år senare är vi resenärer lika bortglömda, skriver Mikael van Reis.

ANNONS

Talesättet ”Går som tåget” funkar inte längre. Vinterkylan med snö och is har drabbat järnvägen som ställer in förbindelser här och där. Att resa mellan Göteborg och Stockholm tur och retur är exempelvis ett högriskprojekt. Kommer du inte fram som planerat är det nog bäst att stanna hemma.

Det är kö till SJ:s verkstäder för att ge tågen det rätta underhållet. På SJ:s presstjänst förklarar Marcus Fleetwood: ”Vi har kapacitet att kunna hantera en normal vinter, det är vi bekväma med” (GP 22/1).

Bekväma med? Jaså? Att öka kapaciteten på verkstäder och avisningsanläggningar skulle inte vara lönsamt och ”Någon måste ju investera i detta och det är oklart vem det skulle vara som är beredd att göra detta.” Eh? Heter det inte Statens Järnvägar?

ANNONS

Som vanligt är resenärerna bortglömda. Det är kanske bäst då att ta cykeln i stället för tåget. Jag minns plötsligt en av Tony Judts lysande artiklar i The New York Review of Books, det blev en av hans sista: ”Bring back the rails” (januari 2011). Tågen är ”public transport” och inte privat. Det tillhör civilsamhällets transportmässiga grundvillkor. Ett samhälle kan inte klara sig utan smidig och miljövänlig samfärdsel – och detta skulle göra järnvägarna hypermoderna, men…

År 2010 var kommunikationsministern jättejätteglad.

Vi har förvisso haft bistra vintrar tidigare. Som just 2010 då det var tågkaos före jul. Det festligaste politiska yttrandet kom då från den moderata infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Resenärer stod på perrongerna och huttrade med åkarbrasor eftersom tågen hade frusit fast någon annanstans.

Ministern var ändå jätteglad: ”Järnvägsaktörerna har varit duktiga och bra på att kommunicera. Det var en väsentlig skillnad från förra året. Nu pratar de med varandra och jobbar ihop. Jag blev exempelvis jätteglad när jag fick reda på att Trafikverket och SJ skulle ha en presskonferens som är gemensam.”

Bra på att ”kommunicera”? Resenärerna då hade nog föredragit tågkommunikation enligt tidtabell. Då, år 2010, skulle Trafikverket utreda det nedslitna järnvägsnätet. Men nu är vi där igen, fjorton år senare. SJ och Trafikverket kan återigen börja besinna förekomsten av årstider i vinterlandet Sverige även om somliga förblir ”bekväma” med tanken om ständiga normalvintrar. År 2010 var kommunikationsministern jättejätteglad. Hon kunde kanske i en ljusare framtid se möjligheten av att teleportera resenärerna per mobiltelefon. Den möjligheten kvarstår kanske.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Västsvenskt extremväder genom tiderna

LÄS MER:Recension: ”Anti/minnen. Samtal med Lars Norén” av Mikael van Reis

LÄS MER:De Nios pris till Mikael van Reis

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS