Skidåkaren på Avenyn
Is i fiskhamnen
Översvämning på Skeppsbron
Stormen drar in över Långedrag
Stormen började redan i natt och vid ½ 5.tiden på morgonen hade den nått fullständig orkan. Då registrerades vid Klippan 34 sekundmeter, vilket torde vara den högsta vindhastighet, som förekommit där, sedan mätaren uppsatts. På morgontimmarna sjönk hastigheten åter, men den var dock aktningsvärd nog under hela dagen. Ännu vid 5-tiden på eftermiddagen avlästes 20 sekundmeter.
Frampå kvällen mojnade vinden. Även om man icke känner till de av vindmätaren registrerade siffrorna, kunde man dock konstatera, att stormen var en av de våldsammaste, västkusten haft känning av på länge. Redan i natt och under hela dagen sletos massor av tegelpannor och plåtbitar loss från taken och slungades ned på gator och gårdar. På flera håll ha träd brutits av, och på Norra Hamngatan blåste en gatlykta ned och ett liknande missöde rapporteras från Majorna.
Ångbåten ”Albrektsund” får en smäll
Vintersport i Varberg
Tidningen Halland sände ut en reporter med kåserande anslag: . ”nog äro kvinnorna vådliga när de susa omkring på den blanka isen, och Cupido trifs trots sin lätta kostym aldrig bättre, än när han får glida omkring på skridskor och anstifta eldsolyckor.”
Fotografen Mathilda Ranch tycks ha haft en viss förkärlek för gnistrande vintermotiv. Det är ingen tillfällighet att hon har tagit sig ut på isen.
En märklig omständighet med bilden är att kvinnan längst till höger, närmast kameran, ter sig misstänkt lik Mathilda Ranch. Kan bilden vara tagen med tidsfördröjning? Men gestalten har skridskor på sig. Inte ens Varbergs främsta kanonfotograf torde ha åkt skridskor med stativ och kamera. Men om så är fallet är det en bragd.
1922 års köld
Om isen var hanterbar i hamnen ställde den till med desto mer bekymmer i de göteborgska vattenledningarna. Tidningarna rapporterade dessa februaridagar om frusna vattenposter och rör i Lundby, Masthugget och Majorna. I Långedrag försökte man desperat hålla vattenrören isfria med trasor och fotogenkök..
Det var väl egentligen bara vedhandlarna som rapporterade gladare tongångar. De hade, enligt Göteborgs Morgonblad, ”synnerligen livlig omsättning på sina lager.”
Orkanen drabbade Göteborg
Den ensamma isbrytaren
Det snövita varuhuset i Varberg
Mannen som cyklade i vattnet
Översvämningarna var de värsta sedan första världskriget. Tidningarna rapporterade om ett vattenstånd på 1,7 meter över normala nivåer. Eller snararare: man trodde att det var 1,7 meter över normala nivåer. Mätstationerna var översvämmade.
Ett större reportage i Göteborgs-Posten förmedlar bilden en rätt sorglös bild. Uddevallaborna åker omkring i grävskopor. Tidningens medberbetare skriver om pojkar som tillverkar flottar och paddlar omkring mellan husen. Ett visst mörkt anas dock: Hagge Geigerts revy kan befaras drabbas av minskad biljettförsäljning.
”Det tycks vara omöjligt för en del att lära sig att vanliga bilar inte är några amfibiefordon som tål hur högt vattenstånd som helst.”
Rapporterna från andra delar västkusten och Danmark var mindre gladlynta. I Marstrand trängde vattnet upp till Stadsparken. På Jylland steg vattnet mer än tre meter och var på väg att bryta genom sanddynerna. Västkustfisket var nästan lamslaget och i Göteborg vadade hamnarbetarna fram på Packhuskajen dessa marsdagar 1967.
Ångaren satt fast under bron
Dagen därpå rapporterade Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning om en svår issituation på hela västkusten. Strömmarna hade packat drivisen. Det var omöjligt att för fartyg att ta sig fram väster om Nidingen utan hjälp av isbrytare. När det gällde skärgårdstrafiken fanns en annan komplikation. Isbrytaren ”Göta Lejon” låg redo att bryta en ränna, men måste invänta ett tillstånd från länsstyrelsen eftersom isen hade börjat användas som vinterväg för biltrafiken.
I Göteborg kunde, enligt GHT, en lätt förbättring anas:
”Issituationen i Göteborgs hamn förbättrades under gårdagen och Rexbolagets Utö som suttit fastfrusen under Älvbron befriades ur isens grepp. Sannegårdsfärjan började i går eftermiddag sina turer, men efter några timmar var det åter stopp.”
I GHT:s artikel anas också i en trafikpolitisk gliring i ett för göteborgarna tidlöst och evigt ämne - älvförbindelserna:
”Ovanför broarna har drivis packat sig och särskilt gamla Hisingsbron är hindersam vid isförhållanden, framhåller hamnkapten Lundmark, som fortfarande anser, att ju fortare bron kommer bort, desto bättre är det.”
Cykelbudet sitter fast
Alla ville till Hönö
Stormen som göteborgarna fortfarande pratar om
I Hjällbo flög en hundkoja i väg med – enligt GP – ”en schäfer och en annan jycke”.
Industrierna stod stilla i flera dagar. Volvo, SKF och varven skickade hem tusentals arbetare.
Skadorna summerades slutligen till ungefär en halv miljard i dåtidens penningvärde.
Åtta personer omkom.
Bildinventeringsprojektet ”Västkusten förr” - ett samarbete mellan Stampen Media och västsvenska museer - fortsätter. I dag presenteras historiska bilder från dagar då vädret garanterat har varit det stora samtalsämnet.
”Västkusten förr” – ett samarbete mellan museer och medier
”Västkusten förr” är ett stort samarbetsprojekt som berättar Västkustens historia och historier – från Strömstad till Laholm – med hjälp av fotografier från musei- och pressarkiven. Tyngdpunkten ligger på fotografiskt material från perioden 1870-1970.
I ”Västkusten förr” ingår Stampen Media, Bohusläns museum, Göteborgs stadsmuseum, Hallands länsmuseer, Bokförlaget Max Ström och engagerade privatpersoner.
Resultaten från ”Västkusten förr” presenteras fortlöpande i Stampen Medias tidningar. För projektets senare skede planeras bland annat bokutgivning och museiutställningar.
Hör av dig!
En mängd bilder och bildtexter publiceras inom ramen för projektet ”Västkusten förr”. Om du ser någon upplysning i en bildtext som är felaktig eller missvisande - kontakta gärna Stampens Medias projektredaktör Kristian Wedel. Epost: kristian.wedel@gp.se.
När det gäller några bilder kan upphovsrätten vara okänd eller oklar. Hör av dig om du äger en sådan bild och anser att de upphovsrättsliga villkoren inte är uppfyllda.
Vi kommer att korrigera eventuella fel av betydelse så fort som möjligt.
GP Göteborgiana
Nu kan du få alla våra texter och reportage om det gamla Göteborg som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Göteborgiana. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.