Hård kritik i Cannes mot Coppolas nya ”Megalopolis”

Francis Ford Coppolas nya omtalade mastodontprojekt ”Megalopolis” sågas efter premiären i Cannes. Kritikerna är inte nådiga. Filmen möts av hårda ord som ”megatråkig”, ”bombastisk”, ”en styggelse” och ”rörig”, och anses ”kollapsa under sin egen vikt”.

ANNONS

85-åriga filmveteranen Francis Ford Coppola gör comeback med sin första film på åtta år: ”Megalopolis”. Under torsdagskvällen hade det bombastiska och stjärnspäckade sciencefiction-äventyret premiär i Cannes där filmen nu tävlar om en guldpalm.

Och visst blev det en snackis – som GP förutspått. Filmen har föregåtts av rykten om turbulens under inspelningen, och tveksamheter kring filmens potential.

Det påkostade dramat sågas nu oerhört hårt efter den första visningen, och dialogen liknas av Kevin Maher på The Times i London vid ren ”ordsallad”. Han använder också ordet ”en styggelse” i sin bedömning av Coppolas hjärteprojekt.

ANNONS

Se filmens första trailer här:

Tim Grierson använder sig i branschtidningen Screen Daily av ordet ”katastrof”. I magasinet Vulture beskrivs ”Megalopolis” som ”ett verk kännetecknat av total galenskap” och kritikern Jessica Kiang instämmer, och förstärker upplevelsen med att ”det är en dårskap av så gigantiska mått att det är som att verkligen titta på det romerska rikets fall”.

Inte heller brittiska The Guardian uppskattar filmen, där recension har fått rubriken: ”Coppola’s hjärteprojekt är megauppblåst och megatråkigt”.

Vid beundran uttrycks över den ambitiösa ansatsen

Coppola, med klassiker som ”Gudfadern” och ”Apocalypse now” bakom sig, har satsat över en miljard ur egen ficka för att färdigställa sitt drömprojekt som han arbetat till och från med i fyrtio år.

En del kritiker uttrycker efter visningen ändå beundran inför den storartade ambition regissören Francis Ford Coppola haft med sin ”Megalopolis” – vars titel anspelar på Fritz Langs stumfilmsklassiker ”Metropolis” från 1927, som också utspelar sig i en futuristisk stad.

I New York Times beskriver kritikern Manohla Dargis mer varmt filmen som ”ett formellt och visuellt djärvt projekt” och konstaterar att det känns som att filmmakaren ”istället för att upprepa sig själv eller vila på gamla lagrar förblivit uppspelt över rörliga bilder och deras oändliga möjligheter.”

ANNONS

Stephanie Zacharek jämför i The Time ”Megalopolis” med Steven Soderbergs kriminaldrama ”The Limey” och menar att berättelserna ska ses mindre som film och mer som ”en vibe”, ett känslotillstånd.

I Indiewire förefaller David Erlich vara en, av få, kritiker, som hyllar ”Megalopolis” i en text med rubriken ”Francis Ford Coppolas vilda och deliriska feberdröm skänker nytt hopp om filmens framtid”.

”Megalopolis” är tillägnad regissörens fru Eleanor Coppola som gick bort förra månaden.

LÄS MER:Coppola satsar över en miljard: comeback i Cannes med ”Megalopolis”

LÄS MER:Magnus von Horns starka abortrysare hyllas i Cannes

LÄS MER:Cannes får ett återfall – få kvinnliga regissörer tävlar

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS