Maria Domellöf-Wik: Cannes får ett återfall – få kvinnliga regissörer tävlar

2023 var ett exceptionellt år för Cannes filmfestival. Sju regissörer i Guldpalmstävlingen var kvinnor – ett rekord i festivalens historia. Äntligen tycktes det hända saker: efter decennier av ojämn könsfördelning. Ett bestående nytänk? Knappast, att döma av årets uppställning.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

2023 vann Justine Triet Guldpalmen för bästa film i Cannes – för ”Fritt fall” som i kriminaldramats form ville diskutera parförhållandets villkor, sanna och falska utsagor och möjlighet till intellektuell frihet i just vår tid.

Det var en fascinerande film och Justine Triet var inte ensam kvinna i Guldpalmskonkurrensen. I stället var sju av huvudtävlingens totalt 21 regissörer kvinnor – ett rekord i festivalens då 76-åriga historia.

Äntligen tycktes det hända något efter decennier av ojämn könsfördelning. Ett nytänk!

Bland de tävlande fanns österrikiska Jessica Hausner med sin obekväma ätstörnings-thriller ”Club Zero”, fransk-senegalesiska Ramata-Toulaye Sys med sin mörka, poetiska debut ”Banel & Adama” – där en ung kvinna gör revolt mot sin patriarkala by med dess kvävande normer – och tunisiska Kaouther Ben Hania med dokumentären ”Fyra döttrar” om unga kvinnors radikalisering. En dokumentär som nu får sin svenska biopremiär.

ANNONS

Nya ämnesfält och en ny tematik fick ta plats i Cannes. Det kändes lovande, precis som det ska på en av världens största filmfestivaler.

I måndags avslöjades de sista bidragen till vårens Guldpalmstävling, som drar igång vid franska rivieran 14 maj. En snabb blick på filmerna – och deras regissörer – skvallrar om att nytänket kanske inte var särskilt bestående. Bara fyra av 22 filmer är regisserade av kvinnor, vilket utgör 18 procent och ett återtåg till hur det brukade se ut i Cannes.

Så vad var fjolårets triumf? Mest en #metoo-effekt?

Naturligtvis är det mycket mer än enbart regissörens kön som avgör hur nyskapande och konstnärlig en film blir. Ändå tillhör jag dem som alltid tänker på kvinnors möjligheter i det offentliga rummet – om de tillåts ta plats eller inte. Det må vara i klassrummet eller på Cannes filmfestival. Eller bland doktorander på ett högre seminarium i filosofi. En patriarkal miljö som författaren Lyra Ekström Lindbäck träffsäkert belyser i sin nya roman ”Moral”, som hon i veckan läste högt ur under Världsbokdagen på Göteborgs stadsbibliotek.

Knappt 20 procent kvinnliga regissörer är långt ifrån det mål på 50 procent (”50/50 by 2020”) som Filminstitutet lanserade under filmfestivalen i Cannes 2016. En strävan efter ett mer jämställt filmprogram som även Göteborgs filmfestival ställt sig bakom.

ANNONS

Vilka är då årets fyra kvinnliga regissörer? Franska Agathe Riedinger debuterar med ”Wild diamond” om en 19-årig utseendefixerad tjej som dras in i reality-tv-världen i hopp om att bli en kändis.

Indiska Payal Kapadias fokuserar i ”All we imagine as light” på en sjuksköterska och hennes yngre rumskompis i Mumbai (Bombay). Brittiska Andrea Arnold sammanför i ”Bird” de heta skådisarna Franz Rogowski och Barry Keoghan medan franska Coralie Fargeat ägnar sig åt kroppsskräck i ”The substance” med Margaret Qualley, Dennis Quaid och Demi Moore.

Annars tävlar åtskilliga gamla Cannes-rävar, bland dem Francis Ford Coppola, 85 år, David Cronenberg, 81 år och 77-årige Paul Schrader. Coppola med sitt självfinansierade scinece-fictiondrama ”Megalopolis” där en arkitekt vill bygga upp New York igen efter en förödande katastrof. Cronenberg med thrillern ”The shrouds” där en innovativ affärsman och änkling utvecklar ett redskap för att kommunicera med döda, och Schrader med ”Oh Canada” där en Vietnam-desertör gör allt för att bli av med sin hjältegloria.

Iranske regissören Mohammad Rasoulof, som upprepade gånger dömts till fängelse och arbetsförbud i hemlandet, har Guldpalmschans för ”The seed of the sacred fig”.

Svenskarna i Cannes då? I år håller vi tummen för Ali Abbasi, vars högaktuella Trump-drama ”The apprentice” redan blivit en snackis, och såklart för göteborgaren Magnus von Horn, som debuterar i huvudtävlan med abortdramat ”Flickan och nålen”.

ANNONS

LÄS MER:

LÄS MER:Här blir superhjälten en ung Donald Trump

LÄS MER:Nu blir diplomaterna filmhjältar – men var är kvinnorna?

LÄS MER:Det här skulle kunna bli en riktigt ryslig skräckfilm

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS