Menyn har kortats ner, loggan och produktnamnen har bytts ut. Men insidan ser likadan ut. Och maten smakar... Tja.
Det var i maj som nyheten att McDonalds stänger sin verksamhet i Ryssland på grund av kriget i Ukraina slog ner. I söndags öppnade restaurangerna officiellt i ny regi.
Kedjan med det nya namnet Vkusno-i Tochka, vilket betyder ungefär ”Gott – varken mer eller mindre", har öppnat på 15 olika platser i den ryska huvudstaden Moskva.
Täckte över logga med tusch
Utseendemässigt är restaurangen fortfarande sig lik, både på utsidan och insidan, vilket kanske inte är en överraskning då varken köksutrustningen eller inredningen har bytts ut.
Restaurangens logga har dock ändrats till en liten röd hamburgare med två stiliserade pommes frites.
Flera av förpackningarna saknade logga och var helt vita, då man helt enkelt inte hunnit trycka upp nytt material för den nya öppningen. Men på vissa produkter, till exempel paket med ketchup och dippsåser, hade den McDonalds gamla logga bara täckts över med tusch.
– Vi har inte rätt att använda vissa färger, vi har inte rätt att använda de gyllene bågarna, vi har inte rätt att använda något som nämner McDonald's, sa den nya ägaren och tillika sibiriske affärsmannen Alexander Govor till Reuters.
– Sammansättningen av hamburgarna har inte förändrats och utrustningen från McDonald's har funnits kvar, sa Alexander Merkulov, kvalitetschef på det nya företaget.
Nya menyn – mer anonym men med lik smak
Den nya menyn erbjuder färre alternativ och klassikerna som Big Mac och glassen McFlurry går givetvis inte att få längre. Istället kan man köpa en lite mer anonym ”dubbel cheeseburgare”, ”fiskburgare” eller kort och gott ”nuggets” – som kostar ungefär hälften så mycket nu när det inte längre är McDonalds.
– Vårt mål är att våra gäster inte märker någon skillnad vare sig i kvalitet eller atmosfär, sa Vkusno-i Tochkas vd Oleg Paroev vid en presskonferens, enligt Reuters.
Och för en del av gästerna verkar det onekligen vara så.
– Smaken är densamma, säger 15-åriga Sergei till Reuters när han provar en kycklingburgare och pommes frites.
– Colan är annorlunda, men det är verkligen ingen förändring på hamburgaren.
Att colasmaken förändrats kan bero på att även det amerikanska företaget Coca-Cola har valt att lämna Ryssland, liksom många andra västerländska företag.
Enligt en reporter på The Moscow Times smakar pommes fritesen och körsbärspajen exakt likadant, men han menar att cheeseburgaren var lite saltare, fetare och hade mer smak.
Men inte alla kunder var helt övertygade.
– Nuggetsen är jättegoda, cheeseburgaren är jättegod, men resten är jag inte helt säker på, säger restaurangbesökaren Alexander till The Moscow Times.
Rysk ”Big Mac” på gång
Vkusno-i Tochkas ägare Alexander Govor har sagt till Reuters att de planerar att lansera något som liknar McDonalds signaturburgare ”Big Mac”.
– Big Mac är historien om McDonald's. Vi kommer definitivt att göra något liknande, sa han och tillade:
– Vi ska försöka göra något ännu bättre.
Kedjans vd Oleg Paroev har sagt att man planerar att återöppna 200 restauranger i slutet av juni och samtliga 850 restauranger som finns i Ryssland i slutet av sommaren.
LÄS MER:"Ryska McDonald's" öppnar – med nytt namn
LÄS MER:Snabbmatsjätten tvingas byta ut sallad mot kål