Burger King stäms för storlek på sin burgare

Den amerikanska hamburgerjätten Burger King har ställts inför en stämningsansökan för att deras burgare ser större ut i deras reklamer än i verkligheten.

ANNONS
|

En maffig biff och ett torn av nyskurna grönsaker nästan väller ut från det frasiga brödet. Det är en reklambild som många känner igen från olika hamburgerkedjor – en bild som inte alltid stämmer överens med vad man sedan får i handen.

Men nu står hamburgerjätten Burger King inför en stämningsansökan i USA som hävdar att dess kunder vilseleds på grund av menybilderna och att burgaren framstår som mycket större än vad den faktiskt är i verkligheten.

Stämningen görs i form av en grupptalan, alltså att det finns flera personer som står bakom den.

Enligt stämningsansökan anklagas Burger King för att deras signaturburgare Whopper ser ut att vara runt 35 procent större på bilderna och att den har mer än dubbelt så mycket kött jämfört med vad som faktiskt serveras till kunderna.

ANNONS

– Målsägarens anklagelser är falska, säger Burger King till BBC.

Burgarjätten hävdar att de inte måste servera burgare som ser ”exakt ut som burgarna” men att köttbitarna som de serverar till sina kunder är samma som de använder i sin marknadsföring.

Rivaler stäms för liknande

Även Burger Kings rivaler McDonalds och Wendys har ställts inför liknande stämningar i USA.

I maj förra året yrkade en man i New York på en grupptalan mot McDonalds och Wendys.

Han anklagade de två företagen för att använda sig av orättvisa och vilseledande handelsmetoder och hävdade att deras hamburgare marknadsfördes som minst 15 procent större än de var i verkligheten.

Tidigare i år stämdes kedjan Taco Bell för att deras wraps och pizzor innehöll bara hälften så mycket fyllning som i sin marknadsföring.

LÄS MER:Hamburgerjättens galna burgare – med 20 skivor ost

LÄS MER:Argentinsk restaurang backar från meny med förintelsetema

LÄS MER:6-åring lånade pappas mobil – beställde hämtmat för 10 000 kronor

ANNONS