Fartyget UHL Future kom från Sevilla och seglade under Älvsborgsbron och in i älven på lördagen. Skeppet är lastat med det spanskbyggda lyftspannet till den nya Hisingsbron, ungefär 750 ton tungt, med siktet inställt på kajen vid Frihamnen.
Där ska fartyget lägga till innan lyftspannet flyttas över till en pråm, som på måndag ska segla under Götaälvbron. Pråmen, som till vardags trafikerar Nordsjön, är 90 gånger 27 meter och den största som någonsin har gått in i Göta älv.
LÄS MER:Skanska hotar att avbryta arbetet med Hisingsbron
LÄS MER:Politikerna i nämnden ovetande om Skanskas hot
När pråmen passerar under bron är marginalen tre meter. Lyftspannet är 41 meter brett och öppningen 44 meter, så manövern behöver göras med stor försiktighet. Lyftspannet är dessutom för brett för farleden, så pråmen ska segla norr om farleden där den gamla Götaälvbron inte är lika skyddad.
– Det blir trångt. Passagen måste ske väldigt lugnt och kontrollerat, säger Susanne Wiberg, projektledare på trafikkontoret för byggnationen av Hisingsbron i ett pressmeddelande.
LÄS MER:Från fontänen till linbanan – här är trafikkontorets sorgebarn
Hisingsbrons fyra pyloner monterades tidigare i sommar. Lyftspannet, som ska höjas och sänkas när fartygen på väg upp och ner för älven ska igenom, monteras mellan pylonerna i början av september. Då kommer farleden att stängas av i sju dagar.
– Bästa platsen för att följa arbetet med lyftspannet är uppe på Götaälvbron, vid Lilla Bommen eller från parkeringen längs med Gullbergs Strandgata, säger Susanne Wiberg i pressmeddelandet.
LÄS MER:Hisingsbron är en symfoni i cement och asfalt
Den nya Hisingsbron ska vara redo för trafik i mars 2021, om allt går som planerat enligt trafikkontoret. Spårvagnstrafiken kommer att dröja några månader till.
– För att kunna flytta spårvagnarna måste vi göra ganska mycket jobb i anslutning till befintliga spår och de får man inte stänga förutom under sommaren. Det innebär att spårvagnstrafiken och en del bussar kommer fortsätta åka på gamla bron fram till juli då vi får lov att ha det här spårstoppet, har Susanne Wiberg tidigare sagt till GP.
LÄS MER:Följ med upp på den digitala Hisingsbron
Hisingsbron
Höjd: 53 meter över havsytan, 28 meter segelfri höjd vid upphöjning, 12 meter nedsänkt
Bredd: cirka 40 meter
Längd: 1380 meter (inklusive delar på land)
Byggstart: 2017
Färdigställd: 2021
Beräknad kostnad: 3,5 miljarder kronor enligt 2009 års prisnivå
Beställare: Trafikkontoret Göteborgs Stad
Entreprenör: Skanska-MT Hjøgaard
Arkitekt: Dissing + Weitling Architecture
Konstruktörer: ELU och Leonhardt Andrä und Partner