Arbetet med den nya Hisingsbron riskerar att avbrytas på grund av en ekonomisk tvist mellan staden och Skanska.
Arbetet med den nya Hisingsbron riskerar att avbrytas på grund av en ekonomisk tvist mellan staden och Skanska. Bild: Mia Höglund

Skanska hotar att avbryta arbetet med Hisingsbron

Skanska hotar med att avbryta arbetet med Hisingsbron, om företaget inte får betalt för extrakostnader som uppstått. Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) ser det som ett förhandlingsutspel.
– Det stämmer att de uttryckt sig så, men jag kan inte säga att jag är jätteorolig.

ANNONS
|

Arbetet med den nya Hisingsbron riskerar att ta tillfälligt stopp. Entreprenören Skanska har under en tid försökt få betalt för extra kostnader på 345 miljoner kronor, något SVT Väst var först med att uppmärksamma.

– Vi har i över ett år gjort trafikkontoret uppmärksam på kostnadsökningar som tillkommit och motiverat dem. Men vi har upplevt att det inte adresserats på ett lämpligt sätt från trafikkontoret, man har inte bekräftat att mottagit informationen eller vidtagit de åtgärder vi tycker att man kan förvänta sig av en kund, säger Jacob Birkeland, presschef på Skanska.

Måste sätta press

Han säger att man från entreprenörens sida ser att man inte kan påminna mer än man gjort, för att någonting skulle hända var man helt enkelt tvungen att sätta ytterligare press på Göteborgs stad.

ANNONS

– Det här är ett stort och komplext projekt. Vi är vana vid att göra sådana både i Sverige och utanför Sverige, och vi är vana vid att ha det offentliga som en kund. Det känns tråkigt att man inte kunnat motta informationen från kunden intill nu, säger Jacob Birkeland.

Har trafikkontoret bestridit kostnadsökningarna?

– Inte utifrån ett juridiskt perspektiv, men nu under sommaren har de ifrågasatts. Och det är i och för sig inget ovanligt, men vi menar att vi motiverat i detalj vad de här kostnadsökningarna beror på.

LÄS MER:Hisingsbron är en symfoni i cement och asfalt

Kan avbryta arbetet

I korrespondensen med Göteborgs stad ifrågasätter byggjätten inte bara trafikkontorets kompetens att driva den här typen av projekt. Man flaggar också för att man kan komma att avbryta arbetet om man inte för betalt för extrakostnaderna.

– Det är en konsekvens som det kan leda till och det vill vi vara transparenta med. Vi kan inte motivera att fortsätta jobba om vi inte får betalt, säger Jacob Birkeland.

Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) kallar utspelet från Skanska ”ett förhandlingsspel” och, till skillnad från byggjätten, menar han att trafikkontoret inte fått tillräckligt specificerat vad de extra kostnaderna rör sig om.

Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande.
Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande. Bild: Robin Aron

– De har ett antal uppkomna extrakostnader som de säger att de har rätt att få betalt för och då ska det naturligtvis granskas och gås igenom, om de har rätt att få pengarna eller inte. Jag kan inte säga vilken siffra som är rätt eller fel, så det staden har gjort är att vi bett att få en specifikation på de extra kostnaderna. Vi vill inte betala om vi inte vet vad vi betalar för. Det är en helt naturlig process, säger Toni Orsulic.

ANNONS

LÄS MER:Ny fas i arbetet på Hisingsbron – pylonerna monteras

”En del i strategin”

Han ser inget konstigt i att man har olika syn på hur extrakostnader som uppstått ska fördelas och att man behöver ha samtal och förhandlingar för att hitta en lösning.

– Så det är det som pågår nu.

Men det låter som det är ett högt tonläge – de har trots allt hotat med att avbryta arbetet?

– Det stämmer att de uttryckt sig så, det har de gjort. Men det är också en del i strategin, att man talar om vilka åtgärder man kan vidta – det är ungefär som när ett bolag skickar en faktura till dig och talar om att den kommer att gå till inkasso om du inte betalar inom en viss tid. Så det kan verka som att det är väldigt tuffa ordalag, men det är en del i förhandlingen att man berättar vad som sker i nästa steg.

Finns det, som du ser det, risk för förseningar?

– Det får gå väldigt, väldigt mycket längre för att det ska bli förseningar av detta. Att stoppa arbetet betyder inte att man avbryter arbetet helt och hålet, utan det är ett tidsbegränsat tillfälligt stopp man kan göra. Allt detta finns reglerat i lagar och kontrakt. De kan stoppa arbetet om de vill dra det så långt, men då finns en följdprocess som också är reglerad. Och kommer man inte överens alls, så blir det i slutändan skiljedomstol som gäller.

ANNONS

LÄS MER:Därför stängdes Göta älvbron tidigare än planerat

Måste få betalt

Du låter inte särskilt oroad över den uppkomna situationen?

– Det är naturligtvis alltid trevligare om man kan lösa det tidigare än vad vi gör nu, när vi tvingas sätta oss och förhandla djupgående. Men jag kan inte säga att jag är jätteorolig. Det är klart att det är bättre när allt flyter på felfritt, men det gör det sällan i så här stora projekt.

Jacob Birkeland på Skanska menar att bolaget redan har motiverat alla ökade kostnader, men han säger att man från bolagets sida kan tänka sig att sätta sig i en förhandlingsgrupp om det finns ett tydligt fokus på sakfrågan.

– Vi vill fortsätta bygga bron. Allt annat skulle kännas tråkigt. Samtidigt måste vi få betalt för det arbete vi gör. Det säger sig självt att vi inte kan fortsätta om vi inte få betalt, säger han.

ANNONS