Nu lämnar Ostindiefararen Göteborg

För första gången sedan den stora resan mellan 2005 och 2007 ger sig nu ostindiefararen Götheborg av till Kina. GP:s Kristian Wedel och Karin Jansson var på plats när det älskade fartyget lämnade Göteborg för att åter ta sig ut på haven.

ANNONS
|

En ostindiefarare ska förstås fara österut. Det säger sig självt. Ändå har Göteborgs omhuldade segelfartyg – ostindiefararen Götheborg – de senaste femton åren fått nöja sig med enstaka expeditioner. Men nu är det på nytt dags för långfärd till Asien.

– Det här är den stora comebacken, konstaterade GP:s Kristian Wedel under onsdagen.

Då stod han på kajkanten beredd att kommentera fartygets makliga resa ut ur älven. Det tar nämligen tid för ostindiefararen att förflytta sig, bara att hissa seglen tar över en timma. Alltså fanns det också gott om möjlighet för allmänheten att se den väldiga konstruktionen tråckla sig ut ur hamninloppet.

ANNONS

Och det var en praktfull syn enligt Kristian Wedel.

– Jag blickar mot det just nu. Mot galjonslejonet som ser nystädat ut. Hela fartyget ser verkligen skinande ut, så vackert som ett träfartyg kan bli. Flaggorna vajar. Det är fullt pådrag när de förbereder resan.

Just när Wedel berömmer fartygets uppenbarelse klättrar en av besättningsmännen upp i den höga masttoppen, nog trettio meter upp i luften. Det krävs ett djärvt sinnelag att föra ett stort segelfartyg till andra sidan jorden.

För det är återigen Kina som är slutdestinationen, även om ostindiefararen kommer att ta god tid på sig. I sommar håller hon sig kring nordeuropeiska hamnar; Oslo, Köpenhamn, Helsingborg, Helsingfors. Därefter bär resan långsamt av längs den europeiska kusten för en övervintring i Medelhavet. Suezkanalen passeras först 2023 och Kina nås alltså ett år efter avfärd.

– Skillnaden mellan 1700-talets ostindiefarare är delvis att man på den tiden startade när det var som obekvämast och jävligast. Mitt i vintern, på nyår, och så tog man ett halvår på sig.

Det är förstås inte den enda skillnaden. Ostindiefararen Götheborg är en kopia av den ostindiefarare som 1745 sjönk utanför Göteborgs hamninlopp på sin väg tillbaka från Kina. Eller tja, kopia är kanske fel ord.

ANNONS

– Ingen vet hur den såg ut, utan här rör det som en väldigt bra gissning. På 1700-talet hade inte fartygen särskilt lång livslängd, under tio år, och det här är ju något äldre.

Så om det varit en bil hade man kunnat tänka sig att andrahandsvärdet fallit en bit?

– Ja, när man räknar ihop alla kostnader för att bygga rör det sig om en halv miljard, så man kan väl befara att det inte håller andrahandsvärdet väldigt bra, säger Kristian Wedel innan han på nytt sveper drömskt med blicken ut över vattnet.

– Men det är ett otroligt vackert fartyg.

LÄS MER:21 tips till ostindiefararen ”Götheborg”

LÄS MER:Götheborg passerar Hisingsbron

LÄS MER:Alla som har yttrat sig om ”Swedengate” har fel

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv. För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS