No country for goa gubbs. Tomas von Brömssen och Sten Åke Cederhök som sopgubbarna Albert och Herbert – bortgentrifierade för länge sedan.
No country for goa gubbs. Tomas von Brömssen och Sten Åke Cederhök som sopgubbarna Albert och Herbert – bortgentrifierade för länge sedan. Bild: Bild ARKIV

Mark Isitt: Göteborg måste sluta fjäska för karriäristerna

De febriga fantasierna om att locka köpstarka grupper till Göteborg håller på att förändra staden i grunden. Snart finns ingen plats för vare sig goa gubbar eller gummor, skriver Mark Isitt.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Kära läsare, är du från Vänersborg ska du sluta läsa nu för värre stad finns inte. Det säger marketingbyrån Future Place Leadership och de borde veta för de har frågat drygt 2100 personer mellan 20 och 45 år var de helst vill bo och arbeta och bara en procent sa sig vilja till ”Lilla Paris” medan 17,9 procent svarade Malmö och 35 procent svarade Stockholm och hela 38,5 procent svarade Göteborg.

Gamla goa Götet, ”Lilla London”, Sveriges bästa stad.

Så roligt!

I en kommentar till rapporten gissar Patrik Andersson, VD på Business Region Göteborg (BRG), att populariteten beror på stadens höga tillväxt, låga arbetslöshet och alla storsatsningar på forskning och utveckling. ”Detta, i kombination med goda möjligheter att leva ett gott liv i Göteborg, skapar en attraktiv situation för oss.” ”Oss” som i det här fallet får antas vara affärsmän och affärskvinnor på jakt efter kvalificerad arbetskraft.

ANNONS

Toppen!

Allt med sikte på just denna dag, då man äntligen kan drämma huvudstaden i huvudet

De yrkesgrupper som enligt rapporten är mest intresserade av att go west är IT-tekniker, ingenjörer, ekonomer och jurister. Högutbildade, välbetalda, köpstarka – ett segment som Göteborg och BRG flirtat med i decennier, förärat hela kontorsskrapor, 100 000-tals uthyrningsbara kvadratmetrar fulla med höj- och sänkbara skrivbord och blinkande kopieringsapparater och kaffemaskiner som spottar och fräser. Allt med sikte på just denna dag, då man äntligen kan drämma huvudstaden i huvudet med ett undersökningsresultat som detta.

Fantastiskt!

Eller?

Jag undrar, denna vilja att locka karriärister, denna önskan att attrahera en falang som alltid tidigare valt Stockholm, på vilket sätt gör den Göteborg till en mer intressant stad? Patrik Anderssons och BRG:s önskan att staden ska växa, bli större och starkare, rikare och robustare, hur gynnar den Göteborgs faktiska stadsliv? Och om nu alla dessa 20- till 45-åringar verkligen väljer att göra slag i saken, slutligen bestämmer sig för att invadera Götarnas borg, kommer då detta resultera i ett roligare Göteborg?

Tveksamt.

Det är en scenförändring helt och hållet styrd av marknaden

Ingen som rör sig i innerstan kan ha missat varningstecknen. Multinationella kafékedjor manövrerar ut lokala specialbutiker, fastighetsimperium köper upp hela bostadskvarter och renoverar Kålle och Ada långt ut i förorten. En förvandling som, om man ska tro Future Place Leaderships analys, nu alltså är på väg att fullbordas. Homo economicus tar över från de goa gubbarna och gummorna. Svett byts mot kemtvätt, blåställ mot Chanel, lovart och lä mot café au lait. En dramatisk identitetsförskjutning – den göteborgska självbilden är satt på prov.

ANNONS

Hur stadens folkvalda ställer sig till denna utveckling är svårt att veta. Det är en scenförändring helt och hållet styrd av marknaden och när fastighetsexploatörerna och byggbolagen presenterat sina visioner har politikerna mest suttit på läktaren, varit liknöjda åskådare. Därigenom har hela stadsdelar kunnat skräddarsys, innerstadens hela utbud finkalibreras, allt för att locka dessa guldkalvar, allt för att de ska känna sig som hemma.

Snart flyttar urgöteborgaren till Vänersborg.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Politikerna blundade för sanningen om Västlänken

LÄS MER:Politikerna måste våga börja säga stopp till byggandet

LÄS MER:Bygg tunnelbana i Göteborg i stället, Västtrafik

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS