Det må finnas politiska ambitioner för den lokala kollektivtrafiken i Göteborg, skriver Mark Isitt i en replik till Västtrafik. Men är det rätt ambitioner? Och är långsam, bullrig och platskrävande spårvagn inom ramen för ett finmaskigt gatunät rätt väg att rulla?
Det må finnas politiska ambitioner för den lokala kollektivtrafiken i Göteborg, skriver Mark Isitt i en replik till Västtrafik. Men är det rätt ambitioner? Och är långsam, bullrig och platskrävande spårvagn inom ramen för ett finmaskigt gatunät rätt väg att rulla? Bild: Sanna Tedeborg

Mark Isitt: Bygg tunnelbana i Göteborg i stället, Västtrafik

Mark Isitt skrev en krönika om Västlänken där även Västtrafik fick en del av sleven. De gick i svaromål här. Här kommer Isitts slutreplik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Hej Bijan Zainali (S) och Louise Jeppsson (V) och tack för ert svarmin krönika om Västlänken (GP 23/9). Ett svar som knappast alls berörde Västlänken utan snarare fokuserade på Göteborgs lokala kollektivtrafik. Och gott så, för det är ju på spårvagnarna de flesta göteborgare ”speedar” omkring till vardags. Eller förresten, ”speedar” och ”speedar”, med en medelhastighet på dryga tio kilometer hade det gått snabbare med häst och vagn.

Ni skriver att det görs investeringar i den lokala kollektivtrafiken. Men de satsningarna – nya vagnar och nya sträckningar och nya spårvagnsdepåer – förbättrar dessa verkligen hastigheten i centrum? För det är ju där det klämmer, och det var denna del av staden som min krönika handlade om, ”denna uppfläkta innerstad, sårig och härjad”.

ANNONS

Är långsam, bullrig och platskrävande spårvagn inom ramen för ett finmaskigt gatunät rätt väg att rulla?

Betyder era ”60 nya ännu längre spårvagnar” att jag faktiskt kommer snabbare från Drottningtorget till, säg, Korsvägen? Korsvägen som ni redan reducerat till en icke-plats, till en simpel trafiknod, precis som Brunnsparken och snart också Järntorget. Jag undrar, när de där långa vagnarna och de där långa hållplatserna introduceras, kommer de här torgens värdighet då att återupprättas, bli mindre kaotiska?

Det må finnas politiska ambitioner för den lokala kollektivtrafiken – tack för att ni påminde mig om det – men de ambitionerna, är det rätt ambitioner? Är långsam, bullrig och platskrävande spårvagn inom ramen för ett finmaskigt gatunät rätt väg att rulla? Jag tycker inte det. Istället bör ni politiker tänka nytt. Eller snarare gammalt: vid två tillfällen – 1934 och 1967 – har Göteborgs stad seriöst övervägt tunnelbana. Minutiösa rapporter, framtagna över flera år, beskrev i detalj hur nedgrävningen av spårvagnsnätet skulle gå till, till och med hur de underjordiska stationerna skulle se ut.

Båda gångerna föll planerna på trångsynta politiker.

Kanske kunde ni två bryta mönstret?

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Rädda Shellmacken på Fjällgatan

LÄS MER:Nyhetsshowen 15 september • Gäster: Negar Zarassi och Mark Isitt

LÄS MER:Politikerna blundade för sanningen om Västlänken

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS