Linus Kuhlin: Ska bokbranschen kvotera in killar?

Bokbranschen har feminiserats och är utsvulten på ”manus från 28-åriga cis-killar”, som en redaktör uttryckte det. Borde förlagen kvotera in killar? Nej, tycker Linus Kuhlin.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Det heter att den svenska bokbranschen har feminiserats. Oavsett om det är sant eller inte så menar vissa att det är en negativ utveckling. I dag är de flesta litteraturkritiker och förläggare kvinnor, så även eleverna på landets författarskolor och majoriteten av dagens bokdebutanter.

Åsa Beckman menade i Dagen Nyheter förra året att detta ”på många sätt” kan sägas vara glädjande, eftersom det medför att kvinnor ”på ett självmedvetet sätt [tar] plats i offentligheten med sina erfarenheter, minnen, fantasier och visioner” (28/11, 2021). Kul är det också för kvinnliga bokläsare, som i högre utsträckning får sina egna erfarenheter gestaltade.

ANNONS

Men, skriver Beckman, att litteraturbranschen nu kryllar av kvinnor gör också att killarna överger den, att de varken läser eller skriver längre. Hon tillstår visserligen att ”vissa läser facklitteratur” och att det ”är utmärkt” men oroar sig för att killar ska bli så kallade ”romananalfabeter”.

Att killar inte längre läser är så klart ett problem, men det beror lite på hur man räknar. Åsa Beckman gör nämligen skillnad på läsning och läsning. En Novus-undersökning från 2021 visade visserligen att en fjärdedel av alla män inte läser alls, men enligt en studie gjord av Elisa Tattersall Wallin, doktorand vid Bibliotekshögskolan i Borås, läser unga killar mer än tjejer i samma ålder. När det gäller digitala ljudböcker sticker killar i åldern 18–20 år ut, menar Tattersall Wallin. Det är rentav den grupp som tar del av mest ljudböcker, och går till och med om kvinnor i motsvarande ålder.

branschen är ständigt svulten när det gäller manus från 28-åriga cis-killar

Andra studier gör gällande att killar absolut läser, men hellre instruktionsböcker, sakprosa och tv-spelsbloggar än traditionella romaner. Frågan är varför det ena måste anses finare än det andra.

Åsa Beckman tar också upp det faktum att killar skriver i mindre utsträckning än tidigare. Detta skrev också Minna Höggren en utmärkt essä om i Arbetet. I litteraturen och kulturen har hon sökt efter män som ”tänker på det lilla livet” men till sin besvikelse mest hittat ”kvinnliga självbiografiska berättelser, med en eller flera obehagliga manliga karaktärer” (1/3).

ANNONS

Själv har jag trott att skälet till att killar numera är så underrepresenterade i skönlitteraturen är för att de skriver sämre än tjejer och icke-binära. Och för att kvinnornas berättelser är mer intressanta, kanske rentav säger mer om livet. Jag trodde därför att jag var chanslös när jag i vintras skickade in ett romanmanus, eftersom bokförlagen borde drunkna av mediokra manus av mediokra killar som jag. Således blev jag förvånad när en redaktör då svarade, och berättade att ”branschen är ständigt svulten när det gäller manus från 28-åriga cis-killar”.

Vi är faktiskt inte så trångsynta, tro det eller ej.

Minna Höggren verkar alltså ha rätt, likaså att hon ”är ensam om att sörja avsaknaden av det manliga medvetandet i kulturen och i synnerhet litteraturen”. För jag håller inte med om att svensk litteratur behöver fler romaner av och om män. Biblioteken är redan fulla av böcker skrivna av personer som heter Ulf eller Klas eller Per, och de är påfallande lika varandra oavsett när de är skrivna.

Om branschen nu är svulten på manus av 28-åriga cis-killar, ska vi då börja kvotera in de få som skickas in? Nej, för jag tror inte att killar automatiskt kommer att läsa mer bara för att fler författare och karaktärer har samma kön som de själva. Vi är faktiskt inte så trångsynta, tro det eller ej. Särskilt inte om romanerna getts ut för att fylla en lucka snarare än för att de håller hög litterär kvalitet.

ANNONS

Fler manliga perspektiv kommer inte nödvändigtvis gynna litteraturen. Minna Höggren skriver i sin essä att hon vill ”läsa om en vanlig kille med vanliga tankar”. Men sanningen är – tyvärr – att våra tankegångar oftast inte är tillräckligt intressanta för att bli bra romaner.

Läs mer av Linus Kuhlin:

LÄS MER:Taylor Hawkins gjorde rocken mindre stelbent och tråkig

LÄS MER:Komikern Johannes Finnlaugsson hittade okänt Palmespår

LÄS MER:Kristofer Folkhammars ”Magisterlekarna” får premiär på Göteborgs filmfestival

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS