Inkluderande och exklusivt på Clandestino

Glastonburyartister, bas och sång inspirerat av fågelbok och gemytlig stämning på Clandestinos tredje kväll.
– Det är verkligen ballt, säger Liv Melin.

ANNONS
|

I början av lördagskvällen är det glest med besökare på kulturfestivalen Clandestino. Ett sällskap som kommer in genom den öppna dörren stannar upp vid merchbordet. Där är smycken, te och instrumenten marimba och illimba i olika storlekar till salu.

På golvet framför den stora scenen rör sig människor med plastbrickor runt halsen som avslöjar att de är involverade i festivalen.

Det är tjugoandra året i rad som Clandestino anordnas, men första gången som festivalen sprider ut programmet i hela Filmstudion på Lindholmen.

Lokalerna är större och mer flexibla än de som Clandestino varit i tidigare år och har gett festivalen, som tidigare dominerats av musikframträdanden, ännu större utrymme till ytterligare kulturyttringar.

ANNONS

– Vi har ett lite nytt grepp i år. En rad samarbeten har gett oss fler möjligheter att ta in fler konstformer. Vi har just avslutat ett performance av Gemma Hansson Carbone, säger Aleksander Motturi, konstnärlig ledare för festivalen.

Aleksander Motturi är konstnärlig ledare för Clandestino.
Aleksander Motturi är konstnärlig ledare för Clandestino. Bild: Thomas Johansson

Han beskriver årets Clandestino som ett musikaliskt och konstnärligt äventyr som överskrider territorier, genrer och trender.

– Vi bokar artister från olika delar av världen som alla är unika guldkorn i sin egen genre.

Aleksander Motturi är nöjd med festivalen och har fått bra respons från besökare och deltagare. Han har själv hunnit se merparten av utbudet.

– Jag är lite ledsen att jag måste göra den här intervjun just nu och missar Bitoi, säger han skämtsamt och syftar på basisten Cassius Lambert och sångerskorna Lise Kroner, Anja Tietze Lahrmann och Alexandra Shabo som står på scen i rummet intill.

Cassius Lambert, Lise Kroner, Anja Tietze Lahrmann och Alexandra Shabo i Bitoi.
Cassius Lambert, Lise Kroner, Anja Tietze Lahrmann och Alexandra Shabo i Bitoi. Bild: Thomas Johansson

Inne i Filmstudion 1 har festivalbesökarna snabbt blivit fler. Det är en stillsam publik som har full fokus på Bitoi. De få telefoner som är framme filmar framträdandet.

Musiken tystnar och Cassius Lambert berättar för publiken att de inte behöver fundera på vilket språk de sjunger.

– Det är ett påhittat språk inspirerat av en bok som jag fått av min morfar som heter ”Alla Europas fåglar i färg”.

ANNONS

Publiken skrattar och musiken drar i gång igen.

Liv Melin och Lea Schmidt Stryhn.
Liv Melin och Lea Schmidt Stryhn. Bild: Thomas Johansson

Besökarna Liv Melin och Lea Schmidt Stryhn är imponerade av framträdandet.

– Det är hur coolt som helst, säger Liv Melin.

Det är första gången de är på Clandestino och hade ingen aning att det fanns innan de fick tips av en kompis som jobbar med festivalen.

– Vi kom hit med öppna hjärtan och öppna sinnen, säger Lea Schmidt Stryhn.

Trots att de inte hade några förväntningar innan är de positivt överraskade.

– Det är modern konst, det är saker som man inte sett tidigare. Det är verkligen ballt, säger Liv Melin.

I pausen bildas en kö till baren men när det är dags för nästa akt formas fort ett publikhav.

Pendo och Leah Zawose i The Zawose Queens.
Pendo och Leah Zawose i The Zawose Queens. Bild: Thomas Johansson

The Zawose Queens, som för dryg vecka sedan uppträdde de på Glastonburyfestivalen intar de scenen och ger ifrån ett rop innan musiken startar. De blandar traditionell musik från Dodomaregionen i centrala Tanzania med elektroniska beats.

Bandets energi smittar av sig på publiken som antingen gungar med i musiken eller dansar för fullt.

Bild: Thomas Johansson

Pernilla Luttropp och Catharina Bergil står med varsitt glas i handen. De har varit på varje upplaga av festivalen sedan den drog i gång. Nu för tiden sitter Catharina Bergil även i Clandestinos styrelse. De är där för stämningen och det unika utbudet.

ANNONS

– Det är exklusivt, modigt och inte så brett. Det är inte det man ser på andra festivaler, säger Pernilla Luttropp.

– Det är en välkomnade och omhändertagande miljö här. Jag är 64 år men känner mig inte gammal eller ocool. Alla kan hänga här, säger Christina Berglin.

Program: Clandestino 2024

Torsdag 4 juli

Kulturhuset Bergsjön

Khorshid Dadbeh [Rotterdam]

Götaplatsen-Filmstudion

Die Like A Country [Göteborg]

Filmstudion

Sahab Museum [Gaza]

Amadou & Mariam [Bamako]

Damsel Elysium [London]

La Sonora Mazurén [Bogotá]

Sahra Halgan [Somaliland/Lyon]

Awive Apleni [Kapstaden]

Fredag 5 juli

Filmstudion

Mohamed Bourouissa, Hawaf Collective [Paris]

Salman Nawati, Hawaf Collective [Gaza]

Sahab Museum [Gaza]

Johannes Anyuru [Göteborg]

Gemma Hansson Carbone [Göteborg]

Glänta [Göteborg]

Daniel Gilbert [Göteborg]

Titi Bakorta [Kinshasa]

Selvhenter [Köpenhamn]

Slauson Malone 1 [Los Angeles]

Flammer Dance Band [Oslo]

Gimme Signal: Dj Kim Öhman [Göteborg]

C.Frim [Melbourne]

Awive Apleni [Kapstaden]

Lördag 6 juli

Filmstudion

Die Like A Country [Göteborg]

Sahab Museum [Gaza]

Bitoi [Malmö]

The Zawose Queens [Dodoma]

Sami Galbi [Casablanca/Lausanne]

Kabeaushé [Nairobi]

WaqWaq Kingdom [London]

Gimme Signal: Dj Nessa [Göteborg]

Scratchclart [London]

Awive Apleni [Capetown]

Söndag 7 juli

Tossene kyrka

Brìghde Chaimbeul [Isle of Skye]

Bitoi [Malmö]

José González [Göteborg]

Läs mer om Clandestino:

LÄS MER:Gazas första konstmuseum är virtuellt

LÄS MER:Recension: Clandestino: Amadou & Mariam / Sahra Halgan på GBG Filmstudios

LÄS MER:Festivalen återvänder till Bottna – men vad är egentligen Clandestino?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS