Mikaela Blomqvist: Gazas första konstmuseum är virtuellt

På årets Clandestino festival uppmärksammas kriget i Gaza med en nyutgiven bok och en virtuell konstutställning. Ingen ska kunna hävda att de inte visste vad som pågick, skriver Mikaela Blomqvist som har besökt festivalen.

ANNONS
|
Konst från Gazas visas virtuellt i Göteborg.
Konst från Gazas visas virtuellt i Göteborg. Bild: Paul Wennerholm

Israels krig i Gaza har nu pågått i nio månader. Antalet döda palestinier räknas till över 38 000 och antalet skadade till över 87 000. Rädda barnen beräknar att cirka 20 000 barn saknas. Många av dem antas vara fast under rasmassorna eller ligga i massgravar.

Samtidigt förser västvärlden och framför allt USA Israel med vapen. Sveriges regering förblir i huvudsak tyst. I bästa fall uttrycker man en ”oro” – hur absurt det ordet är i sammanhanget visar Johannes Anyurus bok ”Faktan” som ges ut av Clandestino institut i samband med årets Clandestino festival.

Boken är en sammanfattning av tredje delen av Sydafrikas anmälan till ICJ rörande folkmordet i Gaza 2023–2024 och består som titeln anger just av de fakta som Sydafrika fört fram som bevis. Texten är förkrossande i sin saklighet. Juristerna listar hur palestinierna i Gaza dödas och fördrivs, hur de nekas mat, vatten och sjukhusvård.

ANNONS

I en punkt berättas om en pojke som fått sina knän söndersprängda och vandrat söderut under tre eller fyra dagar i jakt på vård. En anställd på UNICEF säger att pojken luktade av ruttnande kött, hade splitter över hela sig och brännskador över halva kroppen.

Nästa punkt beskriver hur en tolvårig flicka förlorat sina föräldrar, syskon och ett ben bara för att sedan själv dödas i en attack mot sjukhuset där hon vårdas. De få sjukhus som fortfarande fungerar beskrivs som tagna ur skräckfilmer.

Sydafrikas anmälan har sedan i vintras funnits att läsa på nätet. Jag tror ändå det är viktigt att dessa fakta nu tillgängliggörs mer kortfattat, på svenska och i bokform. Ingen ska kunna hävda att de inte visste vad som pågick.

Johannes Anyurus bok ”Faktan”  ges ut i samband med Clandestino festival.
Johannes Anyurus bok ”Faktan” ges ut i samband med Clandestino festival. Bild: Paul Wennerholm

Texten i ”Faktan” interfolieras dessutom av citat från palestinska poeter, varav många har dödats under det senaste året. Så får läsaren kontakt med en verklighet bortom siffrorna och en känsla för de människoliv som gått och som alltjämt går förlorade.

Anyuru understryker att en folkgrupp inte bara är sin genetiska kod utan också sina berättelser och drömmar, sitt förflutna och sin framtid. Därför blir också Israels utplånande av Gazas bibliotek, arkiv, religiösa platser och äldre kvarter av betydelse.

ANNONS

I november skriver Israels kulturarvsminister på sociala medier: ”Norra Gazaremsan, vackrare än någonsin. Allt är söndersprängt och utplattat och helt enkelt en njutning för ögat…” Man har då bland annat bombat sönder världens tredje äldsta kyrka.

Mot bakgrund av detta framstår konstkollektivets Hawafs imaginära museum Sahab med konst från Gaza som desto mer betydelsefullt. De är inbjudna till Clandestino som del i festivalens nya konstsatsning. Verket består av en kortfilm och ett museum som bara går att besöka med hjälp av VR-glasögon.

Museibyggnaden saknar väggar och har placerats bland molnen. Konstverken hänger fritt i luften och som besökare kan man vandra runt bland dem via en avatar. Det frammanar en känsla av samtidig närvaro och frånvaro, ett museum som just nu bara kan existera bortom den här världen.

Konstnären Mohamed Bourouissa från konstkollektivet Hawaf i samtal på Clandestino.
Konstnären Mohamed Bourouissa från konstkollektivet Hawaf i samtal på Clandestino. Bild: Paul Wennerholm

Två konstnärer från Hawaf deltar i det samtal som Clandestino tillsammans med Glänta anordnar på fredagen: Mohamed Bourouissa och Salman Al-Nawati. De understryker att det långsiktiga målet är att en dag kunna bygga ett vanligt konstmuseum i Gaza och återkommer gång på gång till föreställningsförmågans och fantasins betydelse. Folkets berättelser går inte att förstöra.

Som exempel på detta anger Al-Nawati, som tills för två år sedan bodde i Gaza, att han aldrig sett sin fru Majdal Nateel skapa mer intensivt än under kriget 2014. Paret bor numera i Tanumshede med sina två döttrar och en av Nateels tavlor används som omslag till ”Faktan”. Hennes starkt suggestiva målningar i serien ”Studying the voids of amputation” (2020–2021) visas dessutom digitalt i festivalens foajé.

ANNONS

När jag ställer ett par frågor till henne efter samtalet berättar hon att verken sammanlänkar tre olika former av amputation: den personliga känsla av amputation som hon upplevde av att leva isolerad i Gaza, den geografiska amputation som ockupationen innebär, och de faktiska amputationer som många invånare i Gaza fick genomgå efter att ha blivit skjutna av israelisk militär när de deltog i de fredliga gränsprotesterna för sex år sedan.

Konstnären Majdal Nateels målningar som visas digitalt i foajén på Clandestino har förstörts i kriget.
Konstnären Majdal Nateels målningar som visas digitalt i foajén på Clandestino har förstörts i kriget. Bild: Paul Wennerholm

Ett annat av Nateels verk, med titeln ”If I wasn’t there” (2015), består av 400 teckningar på brunt papper. Pappret kom från de påsar med cement som delades ut till familjer som fått sina hus bombade i kriget 2014.

– Politikerna talade om att återuppbygga Gaza. Jag hade ett spädbarn och att Gaza skulle återuppbyggas var inte vad jag behövde höra. Jag behövde återuppbygga min mänsklighet.

Antalet barn som dog i bombningarna då var 415. Nateel besökte deras familjer och använde cementpåsarna till att måla meddelanden från de döda barnen. Verket har visats internationellt men fördes sedan tillbaka till hennes familjehem i norra Gaza, som nu är förstört.

Målningarna som visas här på Clandestino blev också förstörda?

– Ja, men det handlar inte om målningarna. Det handlar om husen, om foton av ens farmor, bröllopsklänningar. Det blir så känslosamt men det handlar om vem man är. Allt som har förstörts i det här kriget var viktigt för oss.

ANNONS

En av dina målningar visas i Sahab museum, vad tänker du om det?

– Projektet är viktigt i sig. Vi försöker arkivera allting just nu. Det handlar inte om just mina målningar. Det handlar om hela situationen, om varje detalj. Vi försöker samla in och minnas varje detalj, från varje gata. Jämte Gazas geografiska och politiska framtid tänker vi också på Gazas kultur.

I januari föll domen i ICJ. Man fann att det är ”plausible” att Israel just nu begår folkmord. Anyuru konstaterar att ordet kan översättas till troligt, rimligt eller möjligt, beroende på översättarens politiska horisont.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Johannes Anyuru ger ut ny bok om Gaza

LÄS MER:Recension: Clandestino: Amadou & Mariam / Sahra Halgan på Filmstudios

LÄS MER:Självklart ska kritiker resonera om estetik

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS