Volvo Cars släpper nya försäljningssiffror. Arkivbild.
Volvo Cars släpper nya försäljningssiffror. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Volvo Cars tappar tempo

Volvo Cars ökade knappt försäljningen alls i september – märket ökade försäljningen i Europa men tappade i USA och Kina.

ANNONS
|

Igår kom bilstatistik för Sverige som visade att Tesla var den stora vinnaren i september, med en försäljningsökning på cirka 50 procent jämfört med året innan – tack vare förmånliga lån för modellen Y. Även Volvo Cars ökade, men inte lika mycket, cirka 10 procent.

Nu kommer Volvo Cars statistik över den globala försäljningen i september, vilket var en anemisk ökning på 1 procent jämfört med samma månad i fjol. I antal bilar Volvo Cars sålde märket 62 458 bilar.

Ser man till marknader ökade försäljningen i Europa, med 23 procent jämfört med fjol, medan den minskade med 22 procent i USA och med 16 procent i Kina.

ANNONS

Avmattad marknad

Därmed avtar ökningen i takt med att bilbranschen har det tuffare. I augusti och juli var ökningstakten högre. Hittills i år ligger ökningstakten på tio procent.

Volvo Cars understryker att nästan hälften av märkets försäljning var av laddbara bilar – rena elbilar och laddhybrider. Den försäljningen ökade med 43 procent. Samtidigt är marknadsläget osäkert påpekar vice vd Björn Annwall i ett uttalande.

– Den övergripande marknadsbilden är fortsatt volatil och osäker, men den solida utvecklingen i Europa är uppmuntrande, säger han.

Totalt sett har Volvo Cars sålt 560 922 bilar i år, vilket motsvarar en ökning på 10 procent jämfört med i fjol.

LÄS MER:Elbilsförsäljningen når nytt årshögsta

LÄS MER:Pressade aktiekursen – hotar Volvo Cars långsiktiga finansiering

ANNONS