Sociala butiken Maträtt växer och bygger ut

Den sociala butiken Maträtt, som säljer matsvinn och bekämpar matfattigdom i Göteborg växer i rekordfart. Över 6 000 behövande människor handlar här – 300 000 matkassar på ett år.
Nu bygger man ytterligare en Maträttbutik i Rannebergen.
– Det finns ett stort behov i Göteborg, säger verksamhetschefen Ida-Lina Frisell.

ANNONS
|

Prick klockan 12.00 öppnar portarna till livsmedelsbutiken Maträtt vid Flatås torg i Högsbo. Utanför väntar första inbokade gruppen på 20 shoppare som snabbt hämtar korgar och vagnar, och sätter fart mot grönsaksdisken som bågnar av tomater, gurkor och paprikor – till en bråkdel av priset ute i ordinarie livsmedelshandeln.

LÄS MER:Direktörer drar ifrån industriarbetare alltmer

LÄS MER:Politikerna blundar för barnfattigdomen

– Jag handlar här tre gånger i veckan, det brukar bli en matkasse för 100 kronor varje gång. Jag är arbetslös och inga ersättningar överhuvudtaget, så lever på min mans lön. Men han tjänar inte så mycket, så det är så bra att den här butiken finns, säger Bernadit Anael, innan hon ger sig av mot brödhyllan.

ANNONS

På GP:s ekonomisidor brukar vi ofta skriva om rekordaffärer. Räddningsmissionens sociala livsmedelsbutik Maträtt, öppnade butiken för mindre än två år sedan. På den tiden har antalet behövande medlemmar ökat från 3 000 till 6 500. Det är också en rekordsiffra. Det finns kunder som åker i flera timmar kommunalt ända ut till Högsbo för att ha råd att handla mat till sina familjer.

– Vi får in 25 ton donerad mat varje vecka, och lika många ton lämnar vår utgång. Under 2021 sålde vi 300 000 matkassar, och vi har gått från tre till elva anställda på bara några år, säger verksamhetschefen Ida-Lina Frisell.

Säljer matsvinn och ger jobb

Man behöver inte vara medlem för att få handla på Maträtt, men då till ett högre pris. Affärsidén bygger på att den sociala supermarketen säljer matsvinn från livsmedelsfabrikanter och grossister, samtidigt som man bekämpar matfattigdom och kan erbjuda arbetsträning.

– Man kan vara matsvinnshjälte eller medlem. Vi har två olika prisnivåer. För medlemmar är det 70 procent billigare än ute i livsmedelsbutikerna och det andra priset motsvarar Willys. Vi får ju enorma volymer av samma varor ibland och det vill vi ju inte kassera, så då har vi ett lågt pris för alla kunder, säger Ida-Lina Frisell.

ANNONS

För att få bli medlem måste man leva i någon form av ekonomisk utsatthet och med inkomster lägre än 11 200 kronor per månad. Pensionärer med de allra lägsta inkomsterna, ensamstående föräldrar, människor som lever på migrationsersättning, Försäkringskassan eller har försörjningsstöd.

Men studenter räknas inte in, eftersom att studera är ett val och inte räknas som att leva i ekonomisk utsatthet eller matfattigdom under lång tid.

Tusentals Göteborgsfamiljer lever i fattigdom

I Göteborg rör det sig om 9000 till 10 000 familjer som lever i ekonomisk utsatthet, och kanske upp till 150 000 människor som lever på gränsen till fattigdom, enligt SCB:s nationella inkomstberäkning för ekonomisk utsatthet.

– I dag har vi över 6 000 medlemmar och vi vet att när vi öppnar vår nya butik i Rannebergen efter påsk kommer vi att få minst lika många till. Det finns ett stort behov i Göteborg, och att vi placerar oss i Rannebergen är för att vi vet att det finns en väldigt stor målgrupp som inte varit hos oss tidigare, säger Ida-Lina Frisell.

Butiken i Rannebergen kommer att byggas upp med hjälp av Willys, som också kommer att hjälpa till att stötta driften av butiken. Här kommer man också att bygga ett kök, för att ingen mat ska gå till spillo, och laga rätter som ska levereras till behövande i Göteborg.

ANNONS

– Det finns lite tabu kring fattigdom i Sverige. Det är uppbyggt för att alla ska ha råd att köpa sina egna varor och sin egen mat. Det ser inte riktigt ut så, och man vill inte riktigt prata om att det behövs sådana här butiker i Sverige, säger hon.

Sociala livsmedelsbutiker blir allt vanligare i Sverige

Bakom Maträtt står Räddningsmissionen i Göteborg, en ideell förening med över 20 huvudmän, som samarbetar för att minska utsatthet och fattigdom. Stockholm var först ut med Matmissionsbutiker, där finns det nu tre stycken och det kommer att bli ytterligare två till i år. I Skåne driver Malmö Stadsmission en butik. Och i Göteborg kommer det snart att finnas två.

Dagligvarujätten Axfood gick in som medgrundare när Flatåsbutiken startades. Axfood driver bland annat livsmedelskedjor som Willys och Hemköp, där kanske Maträtts kunder inte har råd att handla till vardags.

– Stockholms Stadsmission tillsammans med Axfood är de som grundade konceptet. Vi på Räddningsmissionen är de som driver konceptet i Göteborg. Stockholms Stadsmission, Matmissionen, har i år ingått ett samarbete med SVDH och DLF vilket är ett stort och viktigt steg i utvecklingen, säger Ida-Lina Frisell.

Trots de stora volymerna råder det ofta brist på basvaror som mjölk, ägg, mjöl, socker och gryn.

ANNONS

– Volymen är för liten för att räcka till alla de 400 kunder som kommer dagligen. Så vårt arbete handlar om att nå alla industrier och producenter och motiverar och inspirera dem att donerar till oss, säger hon.

Maträtt – så funkar det

En social livsmedelsbutik som finns på Flatås torg och snart i Rannebergen.

Medlemmar kan handla mat med upp till 70 procents rabatt.

För att bli medlem får man inte ha en inkomst över 11 200 kronor i månaden.

Allmänheten kan också handla på Maträtt, men får betala ungefär samma priser som hos Willys.

Medlemmar kan handla från klockan 12, och bokar tid på en app för olika slotar så att det inte ska uppstå långa köer utanför butiken.

Allmänheten kan handla från klockan 14.

Vinsten återinvesteras i nya butiker

Och av den vinst man gör, puttas lejonparten in till nästa sociala projekt.

– Av det överskott som Maträtt Flatås torg lämnade 2021, närmare 40 procent så har det skapat oss förutsättningar att öppna ytterligare en butik. På så vis så kan vi finnas för fler människor i Göteborg. Socialt företagande är en företagsform som skall skapa just förutsättningar för fortsatt utveckling för att hantera bland annat överskott av resurser men också vara en viktig del i arbetsintegrationsarbetet. I det stora hela är detta ett fantastiskt koncept och vi kan se att detta kan bli framtidens supermarket, säger Ida-Lina Frisell.

I ett ännu längre perspektiv ser hon också att det skulle kunna gå att skapa liknande butikskoncept kring kläder, möbler och hemelektronik.

– Det handlar om att göra vardagen lite bättre för våra målgrupper, säger hon.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS