Arbetet med att stävja fusket fortsätter och vi tittar på flera nya lösningar, skriver debattörerna.
Arbetet med att stävja fusket fortsätter och vi tittar på flera nya lösningar, skriver debattörerna. Bild: Kent Hallgren/Arkiv

Det finns ingen enkel lösning på tjuvåkandet

Tyvärr finns det inte en enkel lösning på ett så komplext problem som att folk väljer att inte betala i kollektivtrafiken, skriver Peter Hermansson (M), Västtrafik och Ulrika Frick (MP), Kollektivtrafiknämnden.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Kollektivtrafiken i Göteborg är en fråga som engagerar många. Den senaste tiden har en insändare i GP väckt stor uppmärksamhet och i helgen skrev Håkan Boström en ledarkrönika som ställde frågan om det inte är för dyrt med 34 kronor för en enkelbiljett.

Vi är de första att beklaga att det finns personer som tar sig rätten att resa utan att betala för sig i kollektivtrafiken. Tyvärr finns det inte en enkel lösning på ett så komplext problem. Om fler ska betala krävs det insatser på flera områden. Västtrafik arbetar med alla.

Slutet system effektivt

Den viktigaste och mest effektiva åtgärden är ett slutet system, alltså att resenärer inte kan gå ombord utan att visa en giltig biljett. I Göteborg har vi länge haft ett öppet system, men nu arbetar vi med att införa påstigning enbart genom framdörren. På grund av stora resandeströmmar bedömer vi dock att det inte är genomförbart på alla linjer. Då det skulle stoppa upp trafiken med köbildning och förseningar som följd.

ANNONS

En annan effektiv åtgärd är frekvent biljettkontroll, att resenärerna ser och möter biljettkontrollanter ofta. De senaste åren har vi utvecklat vår biljettkontroll och utökat antalet kontrollanter kraftigt. Vi testar även kontinuerligt nya metoder. Ett minskat antal linjer med öppen påstigning kommer att innebära att biljettkontrollens insatser kan koncentreras och därigenom ge större effekt.

Förenklade betalmetoder

En tredje åtgärd är att göra det enkelt för resenärerna att göra rätt. De senaste åren har vi satsat på nya digitala tjänster och ett nytt och enklare zonsystem. Under hösten kommer också en ny biljett som riktar sig till de som reser regelbundet men inte varje dag. Biljetten innehåller tio 24-timmarsbiljetter som kan användas inom 30 dagar.

Vi gör vårt bästa för att hålla nere biljettpriserna, men vi behöver också fortsätta utveckla kollektivtrafiken. I ljuset av IPCC:s klimatrapport har det aldrig varit viktigare att ställa om till ett mer hållbart resande. Vissa tycker att det är dyrt att åka kollektivtrafik i Göteborg och jämför med Stockholm. Men det är komplicerat att jämföra priser mellan olika län. Förutsättningarna så olika att det blir omöjligt att göra en rättvis jämförelse.

I Stockholm kostar en enkelbiljett 38 kronor jämfört med Västtrafiks som kostar 34 kronor. Åker man bara några hållplatser kan det upplevas dyrt, medan det tvärtom kan kännas billigt för någon som reser längre sträckor.

ANNONS

Vår politiskt beslutade strategi är att gynna de långväga resorna för att minska bilpendlingen i Västra Götaland. De allra kortaste resorna uppmuntrar vi gärna till gång, cykel eller andra små eldrivna transportmedel, med fördel delade. Då lämnar man också plats åt de som inte har möjlighet att ta sig fram på andra sätt.

Pandemin som vi nu levt med i över ett år har skapat utmaningar som vi aldrig kunnat föreställa oss. Men arbetet med att stävja fusket fortsätter.

Pandemin som vi nu levt med i över ett år har skapat utmaningar som vi aldrig kunnat föreställa oss. Men arbetet med att stävja fusket fortsätter. Det är viktigare än någonsin att vi får in intäkter för att fortsätta utveckla kollektivtrafiken och öka det hållbara resandet.

Peter Hermansson (M), styrelseordförande Västtrafik.

Ulrika Frick (MP), ordförande Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland.

LÄS MER:Gör det lätt att göra rätt på bussen

LÄS MER:Stoppa fusket – förändra biljettkontrollerna

LÄS MER:Syftet med biljettkontroller är inte att ge många böter

ANNONS