Team Björn Hansen jublar på prisutdelningen efter segern i seglingstävlingen Match Cup Sweden förra sommaren.
Team Björn Hansen jublar på prisutdelningen efter segern i seglingstävlingen Match Cup Sweden förra sommaren. Bild: MATHIAS BERGELD

Nytt format för seglingarna i Marstrand

Publiken är tillbaka, namnet nytt – och formatet utbytt. Ändå vågar evenemangschefen Marcus Dunér redan nu lova högklassiga och mer tittarvänliga tävlingar.
– Marstrand är norra Europas starkaste seglingsmetropol, säger han.

ANNONS
|

Med start på onsdag inleds årets Marstrandsseglingar som avslutas med finalregatta på lördag. Då koras vinnarna i Childhood Match Cup på både dam- och herrsidan. Till årets tävlingar – de första med publik sedan 2019 – har arrangören dessutom bytt format från matchracing till sprintracing.

Evenemangschefen Marcus Dunér förklarar vad det innebär.

– Det är ett kvickare, rappare och modernt format med flera båtar på start samtidigt. Förhoppningsvis är det mer roligt att se. Det är fler kryss- och länsseglingar, säger han.

Börjar om på ”nytt papper”

Arrangören kommer från två utmanande tävlingsår utan publik där sponsorerna räddade ekonomin och tävlingens existens.

– Nu börjar vi på nytt papper för vad vi tror är matchcupens väg till framgång, säger Marcus Dunér.

ANNONS
Marcus Dunér är evenemangsansvarig för Childhood Match Cup.
Marcus Dunér är evenemangsansvarig för Childhood Match Cup. Bild: LUDVIG THUNMAN

Tillsammans med GKSS har det skapats två slagkraftiga startfält där Johanna Bergqvist och titelförsvararen Anna Östling är favoriter på damsidan, medan Max Salminen, Anton Dahlberg och Niklas Dackhammar förväntas gå långt på herrsidan.

I och med att publik är tillåten igen har arrangören även engagerat en speaker, den kända radioprofilen Ingemar Allén.

15 miljoner kronor i uppskattad omsättning

Publikt räknar Childhood Match Cup locka mellan 40 och 60 000 åskådare till Marstrand under de fyra tävlingsdagarna.

– Det är avsevärt fler än i fjol, då max 600 personer fick närvara under tävlingarna. Vårt mål är att göra så bra tävlingar som det sportsligt är möjligt, säger Marcus Dunér.

Enligt arrangörernas egen uppskattning omsätter Match Cup-veckan 15 miljoner kronor. Det inkluderar gästhamn, färjeöverfarter, övernattningar samt restaurang och shopping för besökare och sponsorer.

LÄS MER:Naturligtvis tar det 54 år att köpa nya segel

LÄS MER:Dyraste husen på Marstrand – så mycket är de värda

LÄS MER:Här är evenemangen du kan ta båten till i sommar

ANNONS