Supportern lämnar Gais efter 48 år – biljettsystemet inte anpassat för synskadade

Allt fler personer följer Gais.
Det ställer det till det för synskadade State Lycke som inte kan köpa matchbiljett i Sef:s biljettsystem.
Nu avsäger han sitt 48-åriga supporterskap.
– De bjuder in mig med armbågen, säger han.

ANNONS
|

State Lycke har en synskada som gör att han endast ser tio procent på ena ögat. Göteborgaren berättar att han klarar inte av att köpa biljetter via det vanliga biljettsystemet som samtliga elitklubbar använder.

– Jag kan inte se det. Det flimrar bara för ögonen när jag försöker anstränga mig.

I stället brukar State använda sig av ett synhjälpmedel när han ska handla online. För att det ska fungera måste det dock finnas ett bankgironummer i betalsystemet – något som Gais och övriga elitklubbar inte erbjuder.

– Förr betalade man kontant när man gick in. De senaste åren har jag gått med vänner och så har jag bett dem köpa biljetter till mig.

ANNONS

State menar att personer med funktionsnedsättning ska ha lika villkor som alla andra att få tag på en biljett.

– Jag ska kunna köpa biljetter när jag vill till vilken sektion jag vill. Naturligtvis ska jag betala för mig och jag kan till och med betala i förväg med bankgiro.

Hänvisas att köpa vid arenan – där biljetterna är slut

Det var länge sedan han upplevde ett sådant tryck inför Gais matcher som han gjort nu. Men med ett större intresse runt laget har ett problem uppenbarat sig.

– Gais har sagt till mig att om jag inte kan betala med Swish kan jag köpa på matchdagen vid arenan. Det var inga problem att köpa på matchdagen när vi låg utanför allsvenskan i tolv år. Nu säljer vi ju slut mot Hammarby och Blåvitt.

Således kan State Lycke aldrig vara säker på att få en biljett till den sektionen han och hans vänner vill sitta på då han tvingas köpa på matchdagen.

– Jag har varit en trogen supporter sedan 1976. Jag hör hemma där på aktiv sittplats.

Dessutom finns det ytterligare ett problem. Hans synskada gör att han följer matcherna med en kikare, och för att kunna få överblick över planen behöver han sitta på övre etage. Helst på aktiv sittplats eller familjeläktaren.

ANNONS

Således har han legat på Gais för att införskaffa en biljett med bankgiro så han får samma möjligheter som alla andra. Något som klubben gick med på. I alla fall till en början.

Gais bemötte bankgiroförfrågan – drog sedan tillbaka

Har det varit en särskild match på gång har State nästan alltid bjudit med sig kompisar som vanligtvis inte går till Gamla Ullevi. När det därför vankades publikfest mot Hammarby hörde han av sig till Gais med en förfrågan om biljetter och en önskan att betala med bankgiro eller plusgiro.

– Jag tänkte köpa sex biljetter och bjuda fem vänner som vanligtvis inte går på Gais. Jag ville hjälpa till med att fylla läktarna och ta med dem på en fotbollsfest.

Gais svar: Det går inte att betala med bankgiro.

Det var dock en sak som skavde. En dryg månad tidigare hade han, om än efter mycket möda, lyckats få ett bankgironummer att betala till och således också matchbiljetter när han ville gå på Gais–Häcken.

State frågade Gais om det inte gick att lösa som i omgången mot Häcken men får nekande svar tillbaka.

Gais mötte Hammarby framför drygt 15 000 personer i den senaste omgången. Matchen slutade 0–0.
Gais mötte Hammarby framför drygt 15 000 personer i den senaste omgången. Matchen slutade 0–0. Bild: MICHAEL ERICHSEN

Men efter ett tag hör Gais av sig igen. Bara några dagar innan matchen mot Hammarby har klubben fått återbud. Nu finns det möjlighet att köpa sex biljetter och det går att betala med bankgiro. Då var det dock för sent. States vänner hade hunnit bli uppbokade på annat.

ANNONS

– Nu bjuder de in mig med armbågen. Alltså ursäkta, men jag känner ingen som helst samhörighet med det gänget. Jag vill känna att ens värderingar överensstämmer med klubben, men att inte kunna se till att en synskadad kille kan köpa ut sittplatsbiljetter till århundradets fotbollsfest är fruktansvärt dåligt.

Gais och Sef svarar på kritiken

Det är Svensk elitfotboll, Sef, som försett klubbarna i Sveriges högstaligor med AXS biljettsystem. Där betalar man via Klarna, Swish eller kortbetalning.

Szofia Jakobsson är kommunikationsansvarig hos Gais. Hon säger att de kommer föra en dialog med Svensk Elitfotboll och de övriga klubbarna om förbättringsåtgärder i betalningssystemet.

– Självklart vill vi alltid ge bästa möjliga service och alla ska kunna gå på Gais om de vill. Det händer titt som tätt att det är någon som har ärende som vi måste lösa och då försöker vi göra det efter bästa förmåga, säger Szofia Jakobsson och fortsätter:

– Sen att det här fallet inte blev löst kan vi bara beklaga och naturligtvis hoppas vi att vi får ställa det tillrätta i någon framtida match. Det händer att vi gör alternativa betallösningar för de som behöver det men som det ser ut just nu är det det här biljettsystemet vi har och då kan vi tyvärr inte erbjuda bankgiro som ett av systemets betalningsalternativ.

ANNONS

Är det inte viktigt att försöka värna om ens supportrar? Framför allt om man hållit på klubben så länge?

– Det är det självklart. Som sagt, vi hjälper kontinuerligt personer med specifika behov med till exempel betalning via mejl eller telefon där vi gör en fakturalösning eller liknande. Så det händer ju, men däremot är det inget som vi har i det ordinarie flödet just nu och det är absolut något som vi gemensamt kan jobba på med mer tillgänglighet generellt.

Är det en brist i systemet hos er?

– Om han upplever det som en brist så är det ju det. Och det är något vi får ta med oss in i diskussioner kring vad vi använder för system.

Svensk elitfotbolls svar

Sef är de som ansvarar för upphandling med biljettkoncernen AXS. De svarar på GP:s frågor över mejl. Robert Johansson, kommunikationschef, svarar:

Varför har ni inte tillgängliggjort för alla oavsett funktionsnedsättning att köpa biljett?

– Det är olyckligt om någon upplever att det är svårigheter att köpa biljett till matcherna i allsvenskan och superettan. Så ska det inte vara. Både liga och klubb vill att alla ska kunna ta del av fotbollen på sina egna villkor och vi gör allt vi kan för att det ska vara så. Vi upplever att detta på det stora hela fungerar bra och vår uppfattning är att klubbarna i de fall där det inte fungerar bra är duktiga att hjälpa till och lösa problem efter bästa förmåga. Det vet vi också att klubb har gjort i ett sådant fall som du beskriver.

Bristen i ert biljettsystem, att inte alla kan köpa där. Funderar ni på att ersätta det på något sätt?

– Vi för en kontinuerlig dialog med AXS gällande biljettsystemet och förbättringar av det så därför är det viktigt att det kommer oss till kännedom när saker inte fungerar som det ska. Vi upplever att AXS tar alla eventuella brister på största allvar. Tillgänglighet är en viktig del i det för att säkerställa att alla supportrar kan köpa biljetter.

Varför är det inte möjligt att betala med bankgiro/plusgiro på det biljettsystem som samtliga SEF-klubbar har?

–AXS betalleverantör stödjer en mängd olika betalalternativ, dock inte bankgiro/plusgiro som det ser ut just nu. Men vi kommer att följa upp frågan med dem vid nästa avstämning.

Hur jobbar ni på SEF för att alla elitklubbar ska kunna erbjuda lika villkor?

– Centralt på ligan så jobbar vi kontinuerligt tillsammans med klubb för att välja ut eller ta fram användarvänliga verktyg som underlättar så mycket som möjligt för både klubb och den fotbollsintresserade. Vi på ligan har ett stort ansvar i att kommunicera till klubbarna om bland annat vilka villkor som gäller och vilken hjälp som finns att få. Alla får samma information. Det gäller inte bara biljettsystemet utan det mesta som vi gör. När det gäller biljettsystemet specifikt så arbetar vi och klubb löpande tillsammans med AXS gällande förbättringar av tillgängligheten.

LÄS MER:Fredrik Holmberg hyllade Lucas Hedlund efter Gais–Hammarby

LÄS MER:Barägare har tröttnat på slagsmål – förbjuder fotbollströjor

LÄS MER:Se höjdpunkterna från matchen mellan Gais och Hammarby

ANNONS