Här är överenskommelsen för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås

Som GP kunde berätta under tisdagen finns det nu en överenskommelse om järnväg mellan parterna i stråket Göteborg-Borås.
– Det har varit några intensiva veckor sedan landshövdingen fick uppdraget från regeringen. En stor eloge till Sten Tolgfors som lyckats att hantera det här uppdraget och få ett så bra resultat, säger Göteborgs moderate kommunalråd Axel Josefson.

ANNONS
|

Under tisdagen stod det klart att parterna, med kniven mot strupen och under hot om att helt skrota planerna på en ny järnväg mellan Göteborg och Borås, funnit en ny lösning.

Härryda kommun, som tidigare sagt nej till järnvägens föreslagna sträckning, går nu med på att dra de nya spåren genom kommunen.

Men samtidigt innebär överenskommelsen en fördyring som kommer att kosta runt fem miljarder utöver de 43,5 miljarder som projektet redan har i budget.

Parterna har nu enats om den korridor som Trafikverket sedan tidigare föreslagit genom Härryda. Dessutom byggs en avstickare som gör det möjligt att åka från Mölnlycke i både östlig och västlig riktning.

ANNONS

– Det är fantastiskt att kunna nå hela regionen utan några byten för alla som bor i Mölnlycke, säger Axel Josefson.

Parterna har också enats om fyrspår under Landvetter flygplats.

– Det är för att framtidssäkra banan så det går att göra om till en stambana i framtiden. Vår ambition är ju inte att detta ska ta slut i Borås utan att det i framtiden kan bli en stambana vidare mot Jönköping och Stockholm, säger Axel Josefson.

Möjliggör nya stationslägen

Den nya överenskommelsen gör det också möjligt med nya stationslägen för Landvetter Södra och i Bollebygds kommun, enligt Axel Josefson. Dessutom är parterna ense om en ny zonindelning.

– Det innebär att hela Härryda kommer att ingå i zon A, i dag är det bara delar av kommunen som gör det.

Dessutom kommer Bollebygds kommun att få så kallad dubbel zontillhörighet.

I Härryda har kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M) och den andra vice ordföranden Patrik Linde (S) länge hållit emot i frågan om järnväg genom kommunen. Men nu de båda ändrat sig. Samtliga partier i Härryda står nu bakom den nya överenskommelsen, förutom SD som hellre vill rusta upp befintlig järnväg. Alternativet skulle kunna bli ännu sämre, menar Patrik Linde.

– Man kan väl säga att politik handlar om förhandling för att kunna komma framåt. I tidigare förslag fanns det ingen station i Mölnlycke. Ur det perspektivet var det viktigt att få till den. Hade vi sagt nej till hela järnvägen hade frågan gått till regeringen som hade kunnat besluta att köra över kommunen. Om det hade blivit så hade vi inte fått något över huvud taget. Det här är en förhandling där alla parter är lite missnöjda. Det är ingen som fått precis det som de vill, säger han.

ANNONS

Strid in i kaklet

Den kanske svåraste frågan av alla att lösa ut har handlat om tunneln genom Djupedalsäng, söder om Mölnlycke. De boende där har tidigare fått försäkringar om att det inte bli någon tunnel under deras område. Därför kan dagens besked innebära att det finns risk för en svekdebatt för Härrydas politiker.

– Jag hoppas att de som bor i området ändå förstår att vi har gjort allt vi har kunnat. Vi har tagit strid så långt in i kaklet som det vara var möjligt. Nu stod vi inför fullbordat faktum där risken var att regeringen bestämmer om en tunnel genom Mölnlycke utan stopp. Hade vi sagt nej hade vi kanske inte fått något alls, säger han.

”Vi är nu överens om en gemensam inriktning. Nu ska vi också förhandla fram ett färdig avtal till 30 augusti”, säger Jonas Attenius, kommunstyrelsens ordförande.
”Vi är nu överens om en gemensam inriktning. Nu ska vi också förhandla fram ett färdig avtal till 30 augusti”, säger Jonas Attenius, kommunstyrelsens ordförande. Bild: Maria Steen

Enligt Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande Göteborg, såg järnvägplanerna ut att vara ett förlorat projekt hela vägen fram till den gångna helgen.

– Ja, den stora vändningen kom när Härryda gick med på att den här omstridda tunneln ska byggas. Den vändningen var en nyckelfaktor för att det här skulle kunna ros iland, säger han.

Nu finns det en gemensam inriktning men ännu inget gemensamt bindande avtal. Först ska frågan om medfinansiering lösas. Det handlar om mellan fyra och sex miljarder som måste skjutas till. Den frågan ska vara löst senast sista augusti.

ANNONS

– Det blir en fråga som vi får återkomma till. Det är en förhandling.

Vad säger du till göteborgarna som i dag undrar hur många miljarder som de ska skjuta till för att det här projektet ska bli verklighet?

– Vi står upp för göteborgarna så mycket vi kan. Men när det gäller förhandlingen vill jag inte förekomma den.

Förutom regionen och kommunerna längs med stråket Göteborg-Borås har också en inbjudan gått ut till näringslivet, genom organisationerna Svenskt Näringsliv och Västsvenska Handelskammaren, om att vara med och täcka fördyringen.

– Vi är nu överens om en gemensam inriktning. Nu ska vi också förhandla fram ett färdig avtal till 30 augusti, säger Jonas Attenius.

Västra Götalands landshövding Sten Tolgfors.
Västra Götalands landshövding Sten Tolgfors. Bild: Jonas Lindstedt

Jonas Attenius menar också att landshövding Sten Tolgfors arbete varit avgörande för att få en överenskommelse på plats.

Landshövding utan röst

Efter intensiva förhandlingar har Sten Tolgfors själv tappat rösten. Därför går det inte att genomföra en konventionell intervju med landshövdingen. Det blir istället en intervju i chatform. Första frågan till Sten Tolgfors är hur det är ställt med rösten. Ett hest, dämpat skratt hörs över Skype.

”Många och långa bra samtal den senaste tiden har tagit ut sin rätt. Men det är såklart ett pris väl värt att betala för dagens överenskommelse.”

ANNONS

När började du få hopp om att det gick att få till en överenskommelse?

”Jag tycker att parterna har varit konstruktiva, uppriktiga och intresserade av att nå en lösning under en längre tid. Det gällde för alla inblandade att se och förstå vad som var viktigt för övriga och dessutom för hela Västsveriges utveckling. Jag besökte Härryda kommunstyrelse den 12 juni och vi hade mycket bra samtal då. Men många aktörer har såklart haft behov av att förankra överenskommelsen, innan idag.”

Vad ser du som nyckeln till att Härryda svängt när det gäller tunnel under Djupedalsäng?

”För flera aktörer - också för mig - var det viktigt att inte bara tala om den nya infrastrukturen utan också se hur vi kunde öka samhällsnyttan av den, det vill säga den funktion järnvägen kan ha för Västsverige. Därför finns nu punkter om en ny hub på Landvetter, som ökar kollektivtrafikresandet och en förändring av zon-indelningen i kollektivtrafiken. Genom detta blir nyttan tydligare för alla.”

Nu väntar förhandlingar för att få ett bindande avtal. Vad blir din roll där?

”Vi ska rapportera till regeringen den 30 augusti. Nu tas fördjupade underlag fram på de områden som pekas ut i dokumentet, så att när vi ses efter sommaren steg mot en skriftlig överenskommelse kan tas. Jag kommer informera regeringen om det steg framåt som vi tagit tillsammans idag.”

ANNONS
En illustration som på principnivå visar sträckningen mellan Göteborg och Borås, efter det att överenskommelsen mellan parterna träffats.
En illustration som på principnivå visar sträckningen mellan Göteborg och Borås, efter det att överenskommelsen mellan parterna träffats. Bild: Länsstyrelsen Västra Götaland

Här är den nya överenskommelsen

Fyrspårslösningen under Landvetter flygplats bedöms kosta en miljard kronor. Den östliga anslutningen bedöms kosta mellan två och fyra miljarder. Det innebär en kostnad på mellan tre och fem miljarder i 2021 års prisnivå.

•Ny, dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Borås, med hastigheter uipp till 250 km/h.

•Nya stationer i Mölndal, Landvetter flygplats och Borås. Landvetter flygplats utvecklas till en hub för regionalt kollektivtrafikresande. Landvetter station får en station med fyra spår.

•Mölnlycke får en station för resor både mot Borås och mot Göteborg. Mölnlycke station byggs om.

•Nya raksträckor planeras in vid Landvetter Södra och i Bollebygd för att förbereda för framtida stationer.

•Ny zonindelning. Hela Härryda kommun ska ingå i zon A vilket ger billigare resor från Härryda in till Göteborg. Bollebygd får dubbel zontillhörighet, vilket ger billigare resor till både Göteborg och Borås.

Den här texten har uppdaterats med en rättelse. Patrik Linde fick fel förnamn i en tidigare version av texten.

LÄS MER:Tolgfors har hittat en öppning för järnväg mellan Borås och Göteborg

LÄS MER:Nya planen: Havererar Göteborg–Borås kan pengarna gå till Västlänken

LÄS MER:Kostnaden skjuter i höjden för Västlänken: ”Onormalt hög grad av fakturering”

ANNONS