En äldre dam hade det kämpigt att ta sig från det strandade tåget till ersättningsbussarna, och fick hjälp av Centerpartiets ledare Muharrem Demirok att beställa en taxi.
En äldre dam hade det kämpigt att ta sig från det strandade tåget till ersättningsbussarna, och fick hjälp av Centerpartiets ledare Muharrem Demirok att beställa en taxi. Bild: Centerpartiet

Centerledaren fastnade på tåg – rasar mot Västtrafik

Centerpartiets ledare Muharrem Demirok rasar mot Västtrafik efter att han och ett 100-tal andra passagerare tvingades evakuera ett tåg som blev ståendes strax utanför Uddevalla.
– Västtrafiks hantering är under all kritik, säger han till GP.
Västtrafik menar att de följt alla rutiner.

ANNONS
LocationVästra Götalandsregionen|
|

Det var under torsdagen som Västtrafik-tåget blev ståendes utanför Uddevalla efter att tågets kompressor överhettats. Ett 100-tal passagerare var ombord, däribland Centerpartiets ledare Muharrem Demirok som just nu är ute på en sommarturné.

– Där blev vi stående mer än en timme. Vi fick till slut besked om att vi skulle evakuera och att bussar skulle hämta oss, säger han.

Är kritisk till Västtrafiks agerande

Ungefär 30 minuter senare fick passagerarna dock besked om att ersättningsbussarna inte skulle kunna komma hela vägen fram. Passagerarna fick därför evakuera och promenera en sträcka på 20 minuter.

– Det var elever utan jackor, turister och äldre med stora packningar. När vi gick där på landsvägen såg jag en äldre dam som såg ut att ha det lite kämpigt. När vi gick fram till henne var hon söndergråten och hade ont. Ingen tågpersonal fanns i närheten.

ANNONS
I ett inlägg på Instagram riktar centerledaren Muharrem Demirok skarp kritik mot Västtrafik för situationen där han och ett 100-tal andra tågresenärer fick gå 20 minuter från det strandade tåget till ersättningsbussarna.
I ett inlägg på Instagram riktar centerledaren Muharrem Demirok skarp kritik mot Västtrafik för situationen där han och ett 100-tal andra tågresenärer fick gå 20 minuter från det strandade tåget till ersättningsbussarna. Bild: Instagram

Muharrem Demirok beställde en taxi till damen som körde henne till ersättningsbussarna. Han är starkt kritisk till Västtrafiks hantering av situationen.

– Informationen var knapphändig. Det var ingen som visste vart man skulle. Det gick bara ett lämmeltåg där alla följde varandra. Det var ingen som noterade att en äldre kvinna hade svårt att gå, man bara förutsatte att alla kunde och skulle gå.

Västtrafiks biträdande affärschef, Charlotta Lundström, säger att det fanns tågvärdar som var aktiva och informerade under resan. Arkivbild.
Västtrafiks biträdande affärschef, Charlotta Lundström, säger att det fanns tågvärdar som var aktiva och informerade under resan. Arkivbild. Bild: STEFAN BENNHAGE

Västtrafik svarar: Har följt rutinerna

Charlotta Lundström, biträdande affärschef på Västtrafik, säger att anledningen till att ersättningsbussarna inte kunde komma hela vägen fram var för att tåget stannat vid en järnvägsövergång.

– Man var rädd för att bussen skulle fastna alternativt välta. Vi beklagar det men bussen fick stanna på annat ställe.

Hon säger också att Västtrafik, liksom på alla sina avgångar, hade tågvärdar ombord som var aktiva och även fanns på plats när evakueringen skedde.

– Den information som jag fått från tågvärden är att det inte var några personer som inte hade möjlighet att promenera de 20 minuterna, säger Charlotta Lundström och tillägger att tågvärden även ska ha pratat med en äldre dam.

Hon säger att det kan ha varit så att damen trodde att hon skulle klara promenaden men att det efter en stund visade sig vara svårt.

ANNONS

– Vi beklagar naturligtvis detta. Vårt mål är att göra en snabb och smidig ersättningstrafik.

Demirok kritisk mot regeringen

Muharrem Demirok är även kritisk mot regeringen då han anser att de inte satsar tillräckligt på att rusta upp järnvägen.

– Det regeringen måste skämmas över är uteblivna investeringar, säger han.

Samtidigt menar han att dagens situation med förseningar och tåg som ställs in och evakueras inte enbart är regeringens fel, utan en situation som växt fram under en längre tid.

Ni var ju stödparti till den förra regeringen, varför tryckte inte ni på mer för att rusta upp infrastrukturen?

– Det är många som bär ansvaret i det här och ja, vi bär en del av ansvaret. Det är jag den första att erkänna, säger han och fortsätter:

– Det tar inte ifrån ansvaret från de som har möjlighet att påverka nu. Sverige har 150 miljarder i underhållsskuld i infrastrukturen. Den växer för varje dag. Betar vi inte av den kommer det bli ett större problem.

GP har sökt infrastrukturministern Andreas Carlson (KD), som avböjer kommentar.

LÄS MER:Slut på nattåg från Göteborg

LÄS MER:Västtrafik: Civila kontrollanter blir kvar – kan bli permanent

LÄS MER:Till sist: Jättevagnen på väg mot Göteborg

LÄS MER:Då kommer spårvagnarna åka till Lindholmen

LÄS MER:Linje 9 och 11 byter körväg

ANNONS