DebattEndast magnettåg klarar hastigheten 400 km/hMagnettåget i Shanghai har transporterat fler vagnar och passagerare än X-2000 i Sverige, skriver Rune Wigblad.
DebattHöj standarden för svensk järnväg – tillsätt kriskommissionJärnvägsinvesteringarna har minskat till 0,4 procent per år av vårt BNP. När järnvägarna byggdes var det över en procent, skriver Hans Sternlycke.
Fria ordav Fria ordKärnkraften räddar inte klimatet – tar för lång tid Nya kärnkraftverk tar lång tid att bygga. Så lång tid har vi inte på oss att rädda klimatet, skriver Hans Sternlycke.
DebattTill Köpenhamn på 40 minuter från Göteborg Ett höghastighetsnät mellan Nordens städer är snabbaste sättet att få en kostnadseffektiv, hållbar och klimatvänlig infrastruktur. Med det blir Göteborg ett nav i Norden, skriver Hans Sternlycke, vice ordförande för Järnvägsfrämjandet.
DebattElmotorvägar är bara en återvändsgrändElmotorvägar är fel väg att gå. De slukar resurser och kräver sexdubbla ytan jämfört med järnväg. Med samma summor skulle kapaciteten på järnväg kunna mångfaldigas
DebattUtopiska tågprojekt det sista miljön behöverHöghastighetsjärnväg Oslo-Köpenhamn har ingen framtid. Glöm detta projekt, skriver Arne Karyd.
DebattGör Göteborg till Nordens navOm Göteborg blev navet i ett nordiskt höghastighetsnät skulle det ge en verklig regionförstoring, skriver Hans Sternlycke.