DebattHur stora ingrepp i den personliga integriteten tål Sverige?Den rättspolitiska debatten ha blivit ett race-to-the-bottom för individens rättigheter, skriver tre företrädare för Tankesmedjan Fores.
DebattDags att grundligt utreda en svensk euroanslutningSyftet är demokratiskt: vi medborgare behöver ett gott underlag, skriver debattörerna
Debatt2019 – året då flygskammen tog oss ned på jordenVårt syfte är inte att skambelägga någon utan att få fler att inse vikten av att hålla sig på jorden.
DebattNya transportprojekt bör ta hänsyn till den osäkra framtidenEn förklaring till varför infrastrukturprojekt byggs trots att de är olönsamma är starka särintressen. Genom att i ökad utsträckning förlägga kostnaderna närmare investeringen skulle incitamenten att kritiskt granska besluten stärkas.
DebattSå får vi klimatsmart flygDet krävs mycket mer än att tvätta flygmotorerna för att på allvar minska flygets klimatpåverkan.
DebattMarknadshyror och en rejäl fastighetsskatt ger fler bostäderMarknadshyror gynnar dem som har sämst bostadssituation i dag, skriver Andreas Bergström, Fores.
DebattElexport på rätt sätt bra för klimatet och jobbenSverige behöver en strategi för elexport. Utformad på rätt sätt blir den ett lyft för klimatet, jobben och tillväxten, skriver Mattias Goldmann, gröna tankesmedjan Fores.
DebattMänniskan först, bilen sen!Bilen behövs i framtiden också. Men det måste bli avsevärt enklare att låta bilen stå, eller att välja att inte äga en bil. Här är Göteborg på rätt väg, medan Kungliga Automobilklubben tyvärr fastnat i att försvara gårdagens beteende, skriver Mattias Goldmann, tankesmedjan Fores.
DebattHöghastighetståg ingen lönsam lösningHöghastighetsjärnväg är mycket olönsam, har begränsad nytta och blir klar först om drygt 20 år då annan transportteknik kan ha utvecklats och minskat nyttan ytterligare, skriver Andreas Bergström, Fores, och nationalekonom Åsa Hansson.
DebattSnabba åtgärder krävs för fossilfri fordonsflottaDet brådskar att ställa om till fossilfria transporter. Tekniken finns i form av en palett av fossilfria drivmedel. Men en rad hinder måste röjas ut vägen för att få fart på omställningen, skriver Pernilla Winnhed, Energiföretagen Sverige och Mattias Goldmann, Fores.