Tio tunnlar längs med Bohusbanan börjar bli till åren – de började användas i början av 1900-talet – och ska nu renoveras. Trafikverket ska bland annat byta ut tunnelportaler och betongkonstruktioner, samt rusta upp kontaktledningsanläggningen som är över 80 år gammal.
Det får konsekvenser för tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla som måste ställas in i över ett år, med start 13 april. Exakt hur många som reser mellan Stenungsund och Uddevalla, till exempel för att ta sig till och från Göteborg, är enligt Västtrafik svårt att veta men många resenärer behöver nu tänka om.
Ersättningsbussar kommer att gå mellan Stenungsund, Svenshögen, Ljungskile och Uddevalla, men Västtrafik förvarnar att man får räkna med längre restider.
Upp till 20 minuter snabbare resa
För den som pendlar mellan Göteborg och Uddevalla finns dock ett annat alternativ.
– Man kan resa mellan Uddevalla och Göteborg via Trollhättan så får man en snabbare resa än i dag, säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik.
Genom att åka via Trollhättan kan en pendlare spara in från tre minuter upp till 20 minuter.
– Det varierar, men det blir i snitt tio minuter snabbare att åka den vägen. Det är inte lika många stopp på den sträckan, det är ganska många stopp på Bohusbanan, säger Kristian Lans.
Tågen mellan Göteborg och Stenungsund kommer att ställas in kvälls- och nattid 13-16 april, men sedan kommer de att gå som vanligt igen på den sträckan.
Renoveringsarbetet av tunnlarna ska enligt prognosen vara klart 31 mars nästa år, varpå tågtrafiken kan börja gå som vanligt igen.
LÄS ÄVEN: I Sverige är tågen inte sena – de har ”ny avgångstid”
LÄS MER:Sommarens tågbiljetter hotade
LÄS MER:Vi kan inte inbilla oss att alla ska åka tåg i stället för att flyga
LÄS MER:Vi kan inte inbilla oss att vi kan fortsätta flyga som vanligt
Tunnlar som ska renoveras
Skår: 246 meter
Amdalen: 222 meter
Lahagen: 78 meter
Bua: 239 meter
Ljungskile: 106 meter
Hässleröd: 34 meter
Skeppsvik: 448 meter
Vadbacken Södra: 40 meter
Vadbacken Norra: 32 meter
Kålgård: 167 meter
Källa: Trafikverket