Under tre dagar har trafikpolisen genomfört en riktad kontroll mot taxibilar i Göteborgsområdet. Man kontrollerar inte eventuell svarttaxiverksamhet utan huruvida reguljära, yrkesmässiga chaufförer samt deras bolag efterlever branschens lagar och regler.
Det handlar om en stor mängd kontrollpunkter, exempelvis att chauffören är inloggad och har sina ID-kort, att det finns en vilotidsbok och att den är rätt ifylld. Dessutom kontrolleras att att bilen är försäkrad och besiktigad, att taxan stämmer och är korrekt skyltad.
LÄS MER:Nio av tio taxibilar kör för fort
– Det är omfattande, men behövs. Det finns väldigt många taxibilar i staden som sköter sig till punkt och pricka, men också många som brister – avsiktligt eller ej, säger Anders Schääf, gruppledare hos trafikpolisen i Göteborg.
Insatser av denna typ är inte heller särskilt vanliga.
– Frågar man en chaufför som jobbat i tio år hur många gånger han blivit kontrollerad, och han säger mer än två tre gånger, då skulle jag bli förvånad, säger Anders Schääf.
LÄS MER:Skulle du sätta dig i en förarlös taxi?
Förlorade plåtarna
På grund av omfattningen kan varje kontroll ta upp emot en halvtimme. Under tisdagen kontrollerades totalt 18 taxibilar vid Centralstationen, varav fyra fick böter. En blev också av med registreringsskyltarna eftersom bilens taxameter inte genomgått någon årsbesiktning och därmed skulle kunna vara manipulerad.
Det sprider sig väldigt snabbt
Dessutom kan trafikkontrollerna, även om inga böter utdelas, uppdaga kriminalitet i ett senare skede. Polisen delar med sig av kontrolluppgifterna till andra myndigheter som på så vis kan upptäcka exempelvis skattebrott.
Många taxichaufförer undvek dock området efter att kontrollen blivit känd.
– Det brukar bli den effekten när vi kommer. Många känner varandra och det sprider sig väldigt snabbt, säger Anders Schääf.
Det stod många taxibilar en bit från Centralstationen samma kväll. Kan det ha samma orsak?
– Det kan mycket väl vara så att de hittar nya ställen att stå på. Vi ser ju att vissa som ska lämna av blinkar för att svänga in, men slutar blinka och kör vidare när de ser våra bussar.
LÄS MER:Klimatsmart podtaxi från Göteborg ska ta över världen
Applåderas av facket
Mats Andersson är ombudsman för Transportarbetarförbundet i Göteborg. De har efterfrågat kontroller som denna, särskilt eftersom många förare enligt facket vilar för lite.
– Det beror på att man får köra folk på ackord i Sverige, menar Mats Andersson.
Han hade gärna sett att polisen kontrollerade taxiverksamhet tillsammans med Arbetsmiljöverket eftersom deras tillsynsansvar är bredare när det gäller just vilotider.
Jag kan förstå att det känns provocerande
Att kontrollerna tar tid från chaufförerna anser Mats Andersson inte är något större problem. Den som är anställd ska ändå ersättas av sin arbetsgivare.
– För en egenföretagare som följer regelverken är det bra att andra bilar, som inte gör det, stoppas. Det blir en neutral konkurrens.
LÄS MER:Lastbil lagades med silvertejp – kan vara kalkylerad risk
Fortsatte komma
Enligt Anders Schääf är det svårt att säga något generellt om vilka bolag som är pålitliga eller ej. Även hos stora firmor med bra anseende kan det finnas enstaka chaufförer som tummar på regelverket.
Under tisdagen stack ett bolag ut – i positiv bemärkelse.
– De fortsatte komma frekvent trots att de visste att vi stod där, säger Anders Schääf.
Han berättar att många chaufförer uttrycker frustration över kontrollerna. Förutom att de kan ta lång tid tycker man polisen borde ägna sig åt den svarta taxiverksamheten i stället.
– Jag kan förstå att det känns provocerande att bli stoppad när man sett tio svarttaxibilar på Avenyn i helgen. Vi arbetar med det också, men just nu är det inte vårt fokus.
Däremot ingår även Uber i kontrollen, eftersom de numera på många vis fungerar som en vanlig taxi.
LÄS MER:Uber gör mångmiljardförlust