Västra Götalandsregionen blir Region Västra Götaland. Men först om drygt två år. Totalkostnad: Tio miljoner kronor.
Västra Götalandsregionen blir Region Västra Götaland. Men först om drygt två år. Totalkostnad: Tio miljoner kronor. Bild: Stefan Berg

Pandemin försenar regionens namnbyte med flera år

Västra Götalandsregionen blir Region Västra Götaland – men först om drygt två år. Namnbytet för en totalkostnad på tio miljoner skulle skett vid årsskiftet men föreslås flyttas fram på grund av pandemin.
– Organisationen mäktar inte med en så stor förändring nu, säger förändringsdirektör Erik Lagersten.

ANNONS
|

Beslutet där regionstyrelsen föreslår att namnbytet ska skjutas upp till den 1 januari 2023 togs på tisdagen och ska enligt planen klubbas av regionfullmäktige den 22 september.

Mycket talar för att så sker.

– Hittills har den politiska enigheten i förslaget varit stor, säger Erik Lagersten.

Erik Lagersten, förändringsdirektör.
Erik Lagersten, förändringsdirektör. Bild: Catharina Fyrberg

Västra Götaland först ut

För 20 år sedan var Västra Götaland först med en regionbildning och blev Västra Götalandsregionen. Men resten av Sverige gick en annan väg.

Samtliga regioner (tidigare landsting) i Sverige, som har ansvar för bland annat hälso- och sjukvård och lokaltrafik, heter nu till exempel Region Halland, Region Västernorrland och Region Stockholm.

Västra Götaland vill inte vara sämre.

ANNONS

Pandemin kom emellan

Förra året sa regionstyrelsen ja till att byta namn till Region Västra Götaland. Bytet skulle innebära en uppdatering av valsedlar, produkter, textilier och framför allt skyltar. Därför uppskattades det att namnbytet kommer att kosta 2,4 miljoner kronor per år under en fyraårsperiod, sammanlagt 10 miljoner kronor.

LÄS MER:Västra Götalandsregionen ska byta namn – 10 miljoner för nya skyltar

Men coronapandemin kom emellan.

– Den har tagit väldigt mycket kraft och vi anser inte att organisationen mäktar med en så omfattande förändring på så kort tid, det behövs återhämtning och fokus på kärnverksamheten, säger Erik Lagersten och fortsätter:

– Det handlar inte bara om ett namnbyte utan är en stor omställning av regionens identitets- och varumärkespolicy som berör hela organisationen. Den tar tid och kraft, säger han.

Ska inte bli dyrare

Även om förändringen försenas med drygt två år så ska den inte bli dyrare.

Totalkostnaden på tio miljoner ligger fast.

– Att det inte ska kosta mer har regionens politiker hela tiden varit tydliga med, säger Erik Lagersten.

ANNONS