Annika Fogelström Helmer tar ett steg upp i hierarkin och är ny vd för Klädesholmen seafood. Bild: Adam Andersson
Annika Fogelström Helmer tar ett steg upp i hierarkin och är ny vd för Klädesholmen seafood. Bild: Adam Andersson

Nya vd:n: "Det här är ingen enmansshow"

Hon sökte ett vikariat till marknadsavdelningen för fem år sedan – nu är Annika Fogelström Helmer ny vd på Klädesholmen seafood AB. "Det är en jättehäftig utmaning", säger hon.

ANNONS
|

Det var i fredags förra veckan som Annika Fogelström Helmer gjorde sin första dag på sin nya tjänst. Efter att ha spenderat drygt två år som vice vd på sillproducenten Klädesholmen seafood AB fick hon frågan om att ta klivet upp och bli den nya verkställande direktören.

– Det känns roligt, spännande och utmanande. Jag kommer inte helt utifrån utan det är ju mitt femte år jag är här och det tror jag är en fördel. Jag har lärt mig förstå företagskulturen. Det är ju ett familjeföretag med åtta delägare och långa traditioner, säger Annika Fogelström Helmer när GP träffar henne ute på Klädesholmen nära Rönnäng på södra Tjörn. Ett område som har varit förknippat med silltraditioner sedan 1500-talet.

ANNONS

Var det självklart att tacka ja?

– Ja, det var det. Det är en process som inte skett över natten. Vi har arbetat ihop jag och Per-Aste (Persson, tidigare vd men fortfarande styrelseledamot och delägare). Man har vuxit in i vissa moment och jag kände att det här tar jag.

Du får rätta mig om jag har fel, men sillbranschen och ledande roller i densamma känns lite mansdominerat. Är det så?

– Ja, det är det. Så är det ju och det hänger väl mycket i att det är så i branschen, hela vägen från fiskare. Under de åren man varit med här och träffat människor i olika sammanhang så märker man att det är så, men det börjar komma mer och mer kvinnor i och med generationsväxlingar. Jag tror att man har en bit kvar, men att det kommer bli ännu mer kvinnor i branschen.

Är det här något du reflekterat kring?

– Faktiskt inte. Jag är medveten om att det är så, men jag lägger inte så mycket funderingar kring det. Man eller kvinna, det är den som kan tillföra mest i en roll som är rätt man på rätt plats. Jag är inte så upphängd på det här, men visst kan jag tänka och se i nätverket att det är en stor förändring att jag blir vd.

ANNONS

Under senare delen av sin uppväxt i Stenungsund var det turism som lockade Annika Fogelström Helmers intresse. Hon utbildade sig och gick diverse kurser inom reseledning och turistområdet. Det blev även en utbildning i Hospitality management där hennes trainee gjordes i Texas, USA där hon blev boendes i fem år.

– Jag fick testa att jobba där borta och man kan säga att det alltid gått lite hand i hand för mig att göra affärer, men att också ha med mig gruppen. Det har varit tydligt oavsett var jag har varit. Jag har också alltid haft en koppling till försäljning.

Efter tiden i USA blev det bland annat en tid på Baldersnäs herrgård och det var därifrån hon så småningom skulle hitta till Klädesholmen seafood AB. Sommaren 2014 sökte hon ett vikariat på marknadssidan och det var den vägen hon kom in i företaget.

– Sedan växte man in i allt från marknadsfrågor till att jag tog mig an våra stora kunder och fick ansvar för dem. För två år sedan fick jag frågan om att ta en mer ledande ställning som vice vd. Sedan har det gått vidare.

Var det ett större steg att bli vice vd än det steg du tar nu?

ANNONS

– Nej, det här är ju det största steget. Det är första gången man är vd och man har ett uppdrag att verkställa med mitt gäng. Det är en jättehäftig utmaning, det är mycket ansvar och man får se till att leverera, men det ska bli roligt. Jag drivs av det, säger Fogelström Helmer och fortsätter:

– Sedan är det inte så att delägarna försvinner. Jag vet vad jag har med mig i ryggen och jag har ett gäng jättefina medarbetare. Det är tillsammans vi jobbar mot våra mål, det är ingen enmansshow och det är viktigt för mig. Det kanske är en klyscha, men delad glädje är alltid den roligaste glädjen, säger Annika Fogelström Helmer.

ANNONS