Mannen ramlade av okänd anledning med en elparkcykel i nedförsbacke i Hunnebostand natten till lördag. Enligt polisen finns inga vittnen till händelsen utan det var en förbipasserande som hittade 45-åringen strax efter klockan 04.00 och slog larm.
– Man påbörjade hjärt- och lungräddning på platsen men mannen avled, säger Caroline Karlsson, polisens presstalesperson.
Sparkcykeln tagen i beslag
Antalet olyckor har drastiskt ökat sedan 2018 då elsparkcykelföretagen etablerade sig i Sverige. Första året rapporterades 18 olyckor med personskador, två år senare låg siffran på 843. 2023 blev ett rekordår med 3 444 inrapporterade elsparkcykelolyckor, varav fyra dödsfall.
Efter lördagsnattens dödsolycka i Hunnebostrand har en anmälan om vårdslöshet i trafik upprättats.
– Vi håller på att utreda händelsen och vi har bland annat tagit elsparkcykeln i beslag, säger Caroline Karlsson.
Mannens anhöriga är underrättade.
Sedan 2022 gäller följande regler
- Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
- Elsparkcykeln ska ha bromsar och ringklocka.
- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.
- Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
- Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.
Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet
LÄS MER:De orsakar flest elsparkcykelolyckor
LÄS MER:Så skaffar du ett lagligt litet elfordon
LÄS MER:Nya regler för elsparkcyklar vid från och med 1 oktober