Johanna Wiechel-Steier säger att man valde att göra den digitala bokningen öppen för att människor som saknar bank–id skulle få möjlighet att boka en tid för vaccinering.
– Vi hade några kontrollfrågor som ställdes för att se till att människor inte bokade sig felaktigt. Vi har bara tider som gäller efter de vaccinleveranser vi får, så vi hade både färre doser att erbjuda och sedan var det fel personer som bokade in sig på de tider som fanns.
Regionen var därför tvungna stänga den digitala bokningsmöjligheten vilket gjorde att långa telefonköer uppstod.
– Först fick de som var 80 år eller äldre ett brev hem, och den här veckan fick vissa av dem som var 70 år och äldre brevet för tidigt vilket skapade missförstånd. Därför fick vi stänga den digitala bokningsmöjligheten och sedan fick vi stänga av de som hade bokat felaktigt och ringa upp de som var 80-år eller äldre som inte fick någon tid och boka in dem.
Bokade in sig felaktigt
Johanna Wiechel-Steier säger att de som vill boka en tid utan bank–id även kommer att kunna göra det framöver men enbart via telefon.
– Är man över 80 år så har man möjlighet att boka in sig från och med nu och vi hoppas att alla över 80 år nästa vecka ska ha fått en tid inbokad för vaccination.
Regionen har nu tydligt har meddelat de som är över 80 år kommer att kunna boka en tid men att de som är mellan 70–79 får avvakta och vänta med att boka in sig tills den digitala bokningen är på plats.
– Brevet kom lite för tidigt och mängden vaccin blev mindre än vi trodde när vi skickade ut brevet så det sammantaget gjorde att vi behövde låta de som vi hade sagt skulle få en tid vänta lite till.
Regionen hoppas däremot nu på att kunna börja vaccinera de som är 70–79 år under nästa vecka.
Arbete pågår fortfarande med att avboka, och vi jobbar nu för att få in de som är 80 år eller äldre för att få in dem på de tider som finns
– Men då måste vi ha bank–id även om vi inte hade velat det från start eftersom så många bokade in sig felaktigt denna gången. Det var runt tusen personer som bokade sig fel och det är klart att det har inneburit en hel del extrajobb.
Långa telefonköer
När kön till den digitala bokningen stängde så blev telefonkön så lång att det var svårt att komma fram. Detta ledde även till långa telefonköer även till många av vårdcentralerna.
Regionen har ännu inte avbokat alla som har fått en tid fast de ännu inte står på tur.
– Arbetet med att avboka pågår fortfarande och vi jobbar nu för att få in de som är 80 år eller äldre på de tider som finns. Den främsta anledningen till att det har blivit såhär är att det finns för lite tider eftersom det finns för lite vaccin för att boka alla som vill just nu.
Det finns vaccin i regionen men inte i den mängd som skulle behövas för att vaccinera alla som är över 70 år.
– Vi har varit tvungna att göra turordningen eftersom det inte finns mer vaccin. Hade det funnits mer vaccin hade vi haft kapacitet att vaccinera många fler än vi gör nu. Vi portionerar ut de doser vi vet att vi kommer att få in.