Tågbolaget SJ ska kompensera kunder som betalat överpris på tågbiljetter inför jul och nyår.
Tågbolaget SJ ska kompensera kunder som betalat överpris på tågbiljetter inför jul och nyår. Bild: Janerik Henriksson/TT

SJ ska kompensera prisdrabbade kunder

Det var i onsdags som SJ släppte tågbiljetter inför jul och nyår, hemsidan kraschade och många kunder fick betala överpris på resorna. Nu meddelar SJ att de ska betala ut en kompensation till de kunder som drabbats.

ANNONS
|

SJ ska ge kunder som drabbats av överpris på tågbiljetter under jul- och nyårshelgen kompensation. Detta efter den uppgående pristakten under onsdagen när biljetterna släppte, som SVT var först med att rapportera.

Det var i onsdags när julbiljetterna släpptes som tågbolagets hemsida kraschade som en följd av det höga trycket besökare. Då många besökte hemsidan samtidigt gick priserna på tågresorna snabbt upp, och många kunder drabbades av alltför höga priser.

”Vill kompensera för den orättvisa folk känner”

– Det har blivit orättvist då man skickats ut från systemet när man nästan hunnit boka, när man äntligen kommit in på sidan igen har priset varit högre. Vi vill kompensera för den orättvisa folk känner, säger Lina Hedström, SJ:s pressjour.

ANNONS

Kompensationen bygger på ett pristak för de biljetter som köpts mellan den nionde och den tionde november. Maxpriset för SJ InterCity och SJ Regionaltåg är 395 kronor och för SJ Snabbtåg i andra klass och andra klass lugn vagn ligger taket på 495 kronor. För SJ Snabbtåg i första klass är pristaket 895 kronor.

Samtliga kunder som köpt biljetter som överstigit priserna kommer att kompenseras automatiskt. Under nästa vecka kommer kunderna börja kompenseras och innan jul ska alla berörda kunder ha fått tillbaka pengar på samma konto som de betalat ifrån.

SJ har även meddelat att de inför nästa år ska införa ett virtuellt väntrum för att skapa ett mer rättvist kösystem till nästa år.

– Vi har beslutat om att införa ett kösystem likt evenemangsbiljetter och det kommer vi börja jobba med direkt. Vi har aldrig ställts inför den här typen av problematik förut men uppenbarligen är efterfrågan väldigt stor, säger Lina Hedström.

LÄS MER:Sajten kraschade – trots att SJ rustat upp inför julbiljettsläpp

LÄS MER:SJ:s biljettproblem fortsätter in i nästa dygn

LÄS MER:Stopp i tågtrafiken påverkade tågen mellan Stockholm och Göteborg

ANNONS