Bolaget uppmanar nu alla kunder att byta ut pinkoden till röstbrevlådan.
– Detta är allvarligt. Vi kommer att polisanmäla det. Det är bedragare som är i farten, säger Pia Rosin, presschef på Telenor.
Intrånget har förmodligen ägt rum i februari. Telenor upptäckte det efter tips från en annan teleoperatör.
– Sedan dess har vi utrett vad som hänt och förberett hur vi ska kommunicera det till kunderna. Vi har också kontaktat Post- och telestyrelsen.
Oklart vem som ligger bakom
Vilka konsekvenser intrånget har fått är ännu oklart. En tänkbar följd är att engångslösenord från exempelvis meddelandetjänsten Whatsapp skulle kunna hamna i fel händer. Men enligt Pia Rosin har ingen kund hört av sig till bolaget om problem i samband med intrånget.
– Nej, inte så vitt jag vet.
Telenor vet inte vem som ligger bakom attacken eller vad syftet är.
– Jag har ingen aning. Jag vill inte spekulera i det, säger Rosin.
Den pinkod som ska bytas är den som används för att lyssna av meddelanden från utlandet eller från en annan telefon.