Bild: TT/Privat

Hennes paket har rest runt med Postnord i två veckor

Emilie Blomgrens påskpaket ska till Schweiz, men i stället har hon fått se i Postnords app hur det har rest fram och tillbaka i Sverige i över två veckor.
– Jag är superirriterad och har försökt komma i kontakt med dem, säger Emilie Blomgren.

ANNONS
|

Göteborgaren Emilie Blomgrens två barn gjorde påskkort och själv köpte hon svenskt godis till sin moster i Schweiz inför påsk. De lade alltihop i ett paket för att skicka till staden Concise. För att paketet skulle hinna fram i tid var hon tidigt ute och för att kunna spåra paketet betalade Emilie Blomgren extra och skickade paketet rekommenderat.

– Både Sverige och Schweiz är egentligen superbra postländer. I Schweiz går allt alltid perfekt, säger hon och jämför med andra länder hon skickat till tidigare, som Spanien och Chile, som haft stora problem.

Men den här gången har det inte gått som planerat. Emilie Blomgren lämnade in familjens påskpaket i en livsmedelsbutik i Majorna, därefter har det sedan transporterats till bland annat Härryda, Toftanäs, Malmö, Länna och Stockholm.

ANNONS

En del av platserna, som Härryda, har paketet varit på flera gånger.

– Jag kan följa hur paketet åker i appen och det är helt sjukt. Den har åkt fram och tillbaka, säger Emilie Blomgren och tillägger att det var ett helt vanligt blått kuvert som inte alls är otympligt.

”Onödigt arbete”

De 350 kronorna känns nu bortkastade och hon menar också att det måste innebära en hel del extraarbete för Postnord. Och hon vet fortfarande inte var paketet befinner sig.

– Så mycket onödigt arbete, bara gör rätt från början, säger Emilie Blomgren.

Emilie Blomgren.
Emilie Blomgren. Bild: Privat

Anders Porelius är presstalesperson på Postnord och har undersökt vad som har hänt med paketet.

– Vi ser ingen exakt anledning till att det inte skickats vidare i nuläget, vi tror att det kan ha att göra med en bristfällig tulldeklaration, svarar han först.

I ett sådant läge ska paket skickas tillbaka till avsändaren, det vill säga att avsändaradressen i stället ska bli destinationen. Men det har inte gått som planerat på exportterminalen i Skåne.

– Paketet har inte fått en regelrätt returskanning i sorteringen hos oss, därför har paketet ”snurrat runt” i stället för att gå direkt tillbaka till avsändaren.

”Sannerligen oklart”

Lite senare kommer Postnord fram till att det kanske har blivit fel med postnumret – en extra siffra kan ha tillkommit under arbetets gång.

ANNONS

– Det hela är sannerligen oklart vad som har hänt, säger Anders Porelius.

De vet inte var paketet är just nu.

– Det bästa hade ju varit om avsändaren inkommer till oss så vi kan lägga ett spåra eller en reklamation för att lokalisera försändelsen och se vad som stått fysiskt.

Emilie Blomgren har försökt komma i kontakt med kundtjänsten, men utan framgång. Och den här nya informationen får hon få svar från.

– Herregud! Men är det fortfarande på väg? Verkar så i appen, men fattar ingenting.

LÄS MER:Bedrägeriexperten varnar: De kapar företagens sms-tråd

LÄS MER:Dyrare att dela ut paket i glesbygd

LÄS MER:Postnord underkänns på nytt – får bakläxa

ANNONS