Mats Brantsberg, Örebro kommun, Per-Ove Staberyd, brandchef och Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i polisregion Bergslagen.
Mats Brantsberg, Örebro kommun, Per-Ove Staberyd, brandchef och Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i polisregion Bergslagen. Bild: Jeppe Gustafsson

"Det fanns inget liv att rädda"

Samtliga nio personer ombord omkom i flygkraschen vid Örebro flygplats.
Åtta fallskärmshoppare och en pilot befann sig på planet, som havererade bara sekunder efter start.
– Det fanns inget liv att rädda, säger brandchefen på presskonferensen.

ANNONS
|

Direkt när larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka, säger Niclas Hallgren, biträdande regionpolischef i Bergslagen, på presskonferensen som inleddes klockan tio på fredagen.

– Vår uppgift var att stödja räddningstjänsten, ett samarbete som fungerade väl på plats. Det var väl uppstyrt. Vi kan se att det gick så väl det någonsin kunde göra under så här tragiska omständigheterna, säger Niclas Hallgren.

Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission berättar att man nu arbetar med att säkra platsen på all möjlig data och information för att kunna utreda händelseförloppet.

– Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hänt, säger Swaffer.

ANNONS

Kraschade strax efter start

Det rör sig om bara några få sekunder mellan avfart och krasch, enligt den data som hittills kunnat utläsas.

– Det kom upp i luften, sedan dröjer det inte många ögonblick innan det avviker från kurs, svänger runt och med kraftig vinkel ned mot marken kolliderar, säger Peter Swaffer.

Per-Ove Staberyd, brandchef på Nerikes brandkår, berättar att insatsen när det gäller släckningsarbetet av planet som fattade eld vid nedslaget gjordes av flygplatsens egen räddningsorganisation.

– Det som är bra är att räddningspersonal på flygplatsen gjorde ett väldigt bra jobb. När vi kom fram var flygplanet släckt, och det var bra för oss. Vi hade tydlig hjälp för att hitta rätt och ut där flygplanet låg. Känns skönt att de rutinerna fungerat, säger han.

När räddningstjänsten nådde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.

– Möjligheterna för oss att rädda liv är i stort sett noll när vi kommer fram. Planet har brunnit och är deformerat, säger han.

"Tankarna går till Umeå"

Polisen ska nu utreda om det finns några rättsliga påföljder som är aktuella efter kraschen.

– Vi har redan när vi var på plats initialt börjat samla in vittnesuppgifter och ser till att säkerställa den tekniska information som finns för att möjliggöra ett bra utredningsarbete, säger Niclas Hallgren.

ANNONS

På torsdagskvällen började polisen jobba utifrån brottsrubriceringen framkallande av fara och vållande till annans död.

– Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha något att jobba efter. Jag kan inte gå in på vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, säger Niclas Hallgren.

Flygolyckan i Örebro påminner om en liknande olycka som inträffade i Umeå 2019, och den senare har används av polisen i olycksfallsövningar.

Men Niclas Hallgren vill understryka att polisens arbete nu enbart är inriktat på torsdagens olycka.

– Tankarna går till Umeå, och den händelsen där har vi som scenario när vi har övat. Men nu jobbar vi förutsättningslöst med den här händelsen, vi drar inga paralleller i övrigt till Umeå, säger han.

Samtalstelefon

Örebro kommuns säkerhetschef, Mats Brantsberg, berättar att kommunen var snabbt på plats.

– Vi åkte ut direkt, framför allt vår posomverksamhet, alltså kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltså även vänner och bekanta som är i chock, säger Mats Brantsberg.

Kommunen har nu inrättat ett särskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.

– När människor är i chock behöver man ofta någon att prata med, det är det viktigaste.

ANNONS

Han bedömer att händelsen kommer att påverka staden under lång tid.

– Jag tror att det känns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det är en stad i sorg. Det är något vi kommer att få bära med oss länge.

Planet ska bärgas

Statens haverikommissions nästa steg är att bärga flygplanet så snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i Strängnäs. Först där blir det möjligt att undersöka om det minneskort som finns i planets GPS-system fortfarande är intakt.

– Vi rör oss sakta och jobbar utifrån och in. Nedslagsplatsen är dränkt av flygfotogen, så vi måste transportera planet för att kunna lossa på enheterna i en säker, lugn och trygg miljö, säger avdelningschef Peter Swaffer.

Enligt Anna Oscarson, kommunikationsansvarig på Svenska fallskärmsförbundet, var planet av modell DHC-2 turbo beaver.

– Örebro fallskärmsklubb hade hyrt in det från Skåne. Vanligtvis hoppar man mest fallskärm på helgerna, men nu hade de hyrt in ett plan för att hoppa mer intensivt under hela veckan, säger hon.

Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats, dagen eter olyckan som kostade nio människor livet.
Poliser undersöker flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats, dagen eter olyckan som kostade nio människor livet. Bild: Jeppe Gustafsson
En flagga på halv stång vid flygplatsen i Örebro. Nio personer dog i torsdagens olycka.
En flagga på halv stång vid flygplatsen i Örebro. Nio personer dog i torsdagens olycka. Bild: Jeppe Gustafsson/TT

Fakta: Flygolyckor i Sverige

Flygolyckan i Örebro den 8 juli 2021 är tillsammans med olyckan på ön Storsandskär i Umeå den 14 juli 2019 den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. I båda olyckorna omkom nio personer.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare världsstjärnan och förbundskaptenen Hans Alsér.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmän fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

ANNONS