Centerpartiets partiledare Annie Lööf.
Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Bild: Anna Tärnhuvud

C-förslaget: Bygg ut hela Västkustbanan till dubbelspår

Centerpartiet riktar en känga mot regeringen för att utbyggnaden av dubbelspår på Västkustbanan fallit mellan stolarna och att en byggstart riskerar dröja minst elva år till.
– Det är djupt anmärkningsvärt, säger Annie Lööf, som vill att projektet finansieras fullt ut och startas 2027.
– Sannolikt är Annie Lööf felinformerad, svarar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

ANNONS
|

Redan 1992 beslutade riksdagen att det skulle byggas ut dubbelspår mellan Göteborg och Malmö – men trots att det gått 30 år är det fortfarande inte klart. Den sista delen av sträckan, flaskhalsen på Maria station norr om Helsingborg, tycks ha fallit mellan stolarna.

Tidigare har planen varit att den sista etappen skulle ha byggstart 2027, men när regeringen presenterade sin infrastrukturplan för perioden 2022 till 2033 hade projektet petats helt.

– Dubbelspår på Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö fattades det beslut om redan på 90-talet. Det är helt orimligt att det 30 år senare fortfarande inte är fungerande dubbelspår på hela sträckan, säger Centerpartiets partiledare Annie Lööf.

ANNONS

Byggstart 2027

Centerpartiet är kritiska till regeringens beslut och menar att detta måste korrigeras snarast under nästa mandatperiod. Något som ytterligare är ett bekymmer är att projektet saknar full finansiering och Annie Lööf menar nu att slutetappen inte bara måste ha byggstart till 2027 utan att staten täcka upp kostnaderna för slutetappen, som totalt motsvarar 4,7 miljarder kronor.

Enligt Annie Lööf är det först när det finns dubbelspår på hela sträckan som man kan dra nytta av hela Hallandsåsen.

– Det har funnits i plan och att avtalen är skrivna, men den statliga medfinansieringen har inte skjutits till. Dessutom har regeringen tagit bort den tidigarelagda byggstarten vilket jag tycker är djupt anmärkningsvärt, säger hon.

Centerpartiets förslag

  • Trafikverket måste omgående återkomma med planerad byggstart för sträckan Maria station – Helsingborg C, och sträckan bör byggstartas senast 2027.
  • Nästa regering måste säkerställa att projektet finansieras fullt ut i nästa beslut om nationell transportplan för att möjliggöra utvecklingen av den svenska västkustens arbetsmarknad och attraktivitet.

Ger 40 tåg per timme

Trots att merparten av sträckan är utbyggd innebär den avsaknaden av den sista biten att endast åtta tåg per timme kan passera enkelspåret mellan Maria station och Helsingborg, vilket i sin tur sätter taket för hela sträckan.

Enligt Centerpartiet skulle dubbelspår på hela sträckan ge en potential på 30-40 tåg per timme samt innebära att en tågresa mellan Malmö och Göteborg skulle ta två timmar i stället för dagens två och en halv.

– Ett dubbelspår kommer möjliggöra för bättre arbetspendling, ökad attraktivitet för hela arbetsmarknaden och knyta samman Sveriges andra och tredje största stad. Dessutom kommer det öka möjligheten att transportera gods på järnväg, säger Annie Lööf.

ANNONS

Regeringen: Lööf är felinformerad

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) menar dock att Annie Lööf är felinformerad. Han menar att regeringen redan har skjutit till en miljard kronor ytterligare till sträckan och räknar med att skjuta till nästa kvarvarande till nästa infrastrukturplan som läggs 2026.

– Regeringen har redan löst det som Annie Lööf kräver, säger han.

Det är mycket riktigt att det inte finns något årtal för byggstart i den plan som har redovisats, men det menar Tomas Eneroth handlar om att Trafikverket ska återkomma med ett nytt årtal som sannolikt kommer att innebära en tidigareläggning.

– Vi tycker precis som Centerpartiet att det är väldigt viktigt att fullfölja hela Västkustbanan och inte minst för Helsingborg. Sannolikt är Annie Lööf felinformerad, säger han.

Samtidigt hävdar han att utbyggnaden hotas om det blir ett regeringsskifte. Enligt Eneroth ville både Moderaterna och Kristdemokraterna lägga betydligt mindre på infrastrukturplanen när den reviderades under våren.

– Det är ingen tvekan om att det regeringsalternativ vill lägga väsentligt mindre pengar, säger han.

LÄS MER:Annie Lööf: Gamla Alliansen har normaliserat SD

LÄS MER:Regeringen prioriterar snabbtåg – M kritiskt

LÄS MER:Mångmiljardsatsning på snabbtåg i Västsverige

Missa inte det senaste om valet 2022

Nu kan du få alla politiknyheter, reportage och analyser som en notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Val 2022. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln

ANNONS