Anders Hill är sekreterare vid Sannaskolans Föräldraförening i Majorna med 160 medlemmar. Han har 30-års erfarenhet av arbeta med kompetensutveckling inom telekomindustrin och betonar vikten av användarutbildning och support när nya datasystem införs.
Anders Hill är sekreterare vid Sannaskolans Föräldraförening i Majorna med 160 medlemmar. Han har 30-års erfarenhet av arbeta med kompetensutveckling inom telekomindustrin och betonar vikten av användarutbildning och support när nya datasystem införs. Bild: Privat

Varannan tillfrågad dömde ut Hjärntorget redan 2017

Krångligt, rörigt och svårt. Varannan vårdnadshavare dömde ut Hjärntorget i en enkät redan 2017 och dess mobilapp har inte uppdaterats på två år. GP:s artikel om Göteborgs skolverktyg har väckt reaktioner bland både föräldrar och lärare.

ANNONS
|

Hjärntorget kan inte bara vara svårnavigerat för föräldrar och elever. Så här skriver en lärare i ett mejl till GP efter torsdagens artikeln om det hårt kritiserade systemet.

"Vill bara tillägga att den är något av en mardröm även för oss lärare. Trots stor datorvana har jag problem att förstå hur det är tänkt, det finns också buggar som gör att man åker ur om man inte gör exakt rätt t ex när vi ska skriva in omdömen. Men när jag hade barn i skolan och var inne som förälder var det ännu värre..."

Kommentarer på twitter

LÄS MER: Efter åtta års av svidande kritik - Hjärntorget blir kvar

ANNONS

Som GP berättade i veckan är Hjärntorget fortsatt svårnavigerat. Efter nästan två timmar och telefonkontakt med skolan lyckas GP ändå inte boka tid för utvecklingssamtal via mobilappen – som inte uppdaterats på två år.

Artikeln väckte också uppmärksamhet på twitter.

"Säg "Hjärntorget" och varje Göteborgsförälder med barn går i spinn. Maken till usel IT-systemlösning är svårt att skåda", skriver en förälder.

Så här låter det i tweets från en annan uppgiven förälder:

"Men HUUUR kan någon människa i hela världen vilja bevara Hjärntorget. Jag är övertygad om att de flesta föräldrar skulle gå med på en riktad skattehöjning bara någon dödade Hjärntorget för gott".

Detta ordmoln från enkäten om Hjärntorget 2017 visar vilka ord som var mest förekommande bland de tillfrågades kommentarer. Det mest förekommande ordet blir störst och det minst använda blir minst.
Detta ordmoln från enkäten om Hjärntorget 2017 visar vilka ord som var mest förekommande bland de tillfrågades kommentarer. Det mest förekommande ordet blir störst och det minst använda blir minst. Bild: Göteborgs stad

Men det är långt ifrån första gången som Hjärntorget får hårda omdömen. En enkät bland föräldrar under 2017 av Göteborgs stad, visade att 47 procent av de svarande betecknade systemet som dåligt eller mycket dåligt. De ord som återkom mest i de tillfrågades kommentarer var i fallande skala: Krångligt, rörigt, dåligt och svårt.

Visserligen pågår en översyn av Hjärntorget men var arbetet landar i är oklart. Utgångspunkten är dock att Hjärntorget ska finnas kvar som grundplattform för kommunikation mellan skola, föräldrar och elever och kompletteras med funktioner och system som är mer effektiva.

Totalt svarade 643 tillfrågade på hela enkäten och ytterligare 122 svarade på hälften av frågorna. 57 procent uppgav att de besökte Hjärntorget en gång i veckan med 30 procent använde systemet någon gång i månaden.

ANNONS

Efterlyser användarutbildning

En av alla som kontaktade GP via mejl på fredagen var Anders Hill, ledamot och sekreterare vid Sannaskolans Föräldraförening i Majorna med 160 medlemmar, med 30-års erfarenhet av att arbeta med kompetensutveckling inom telekomindustrin.

– Bland Hjärntorgets funktioner finns väldigt många som inte är självinstruerande. För att lyckosamt introducera ett IT-baserat system krävs användarutbildning och användarsupport. IT-mognad kommer inte av sig självt. Vid skolan har vi en lärare med uppdrag att förse de högre stadiernas personal och elever med support, som gjort ett utmärkt jobb, säger han.

Bland fredagens reaktioner återfinns också ett mejl från en förälder som tycker att Hjärntorget får oförtjänt hård kritik. Och den personen är inte heller ensam. I enkäten från 2017 uppgav 17 procent av de svarande att systemet fungerade bra (13 procent) eller mycket bra (4 procent).

ANNONS