Under 2018 har videovisningarna på GP.se ökat stadigt. Antalet startade strömmar tredubblades mellan första och tredje kvartalet.
– Vi ser på trafiken till sajten att våra läsare har ett jättestort intresse av när det händer breaking news i vårt närområde, förklarar GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk även när det gäller sändningarna som görs i anslutning till nyhetshändelserna. Och eftersom vi har flest journalister i Västsverige så ska vi kunna ge läsarna det de vill ha.
Elin Georgsson är tv-redaktör och koordinerar GP:s tv-produktioner. Hon instämmer i beskrivningen.
– Det blir hela tiden viktigare att vara snabb, publiken förväntar sig det, men också korrekt. Där har vi en viktig roll att spela när det gäller att fortsätta förmedla viktig och relevant lokaljournalistik till Göteborgarna, oavsett om det rör sig om tv eller text.
Ökande efterfrågan
Svenskarnas konsumtion av video på internet ökar över lag och i alla åldrar. 85 procent av internetanvändarna tittar på film och video på internet och nära var tredje gör det dagligen, enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Det ställer i sin tur krav på nyhetsmedier som Göteborgs-Posten.
– Våra tittare är intresserade av det som händer här och nu och i den här delen av landet – den västsvenska journalistiken som ligger nära och som berör. Vi ser att man gärna vill hålla sig uppdaterad i stort sett dygnet runt, säger Elin Georgsson.
– Vi försöker hela tiden korta tiden från att det hänt något till att vi är ute på plats. Målsättningen är att leverera i realtid och då gäller det att komma ut så fort som det händer någonting.
Valvaka i tuff konkurrens
När det gäller planerade direktsändningar från större evenemang som Göteborgsvarvet och valdebatter är det många delar som ska klaffa. Redaktionen planerar in i minsta detalj.
– Man gör en diger research på gästerna och skriver manus men det allra bästa är ju om man kan släppa det lite och att sändningen löper på så pass bra att det inte behöver vara så manusbundet, säger Elin Georgsson.
När hon får blicka tillbaka på året som gått är det just en planerad direktsändning som sticker ut som ett ögonblick av stolthet.
– Vi hade en tuff konkurrens när vi gjorde vår valvaka. Kanske inte i Göteborg, men vi konkurrerade med ”hela landet” när det gäller tittarnas uppmärksamhet och gjorde det väldigt bra.
Utöver valvakan, debatter och Göteborgsvarvet har läsare under 2018 även kunnat följa fotbollsmatcher och Way out west på GP.se. Enligt Christofer Ahlqvist vill man fortsätta på samma framgångsrika spår.
– Vi har haft lyckade satsningar på flera evenemang. GP är en del av Göteborg, så det är självklart att vi även ska vara med när det hålls stora evenemang i staden.