Sahlgrenska kortar köerna – men Gudrun väntar fortfarande på operation

Mitt i vårdkrisen har Sahlgrenska lyckats korta sina operationsköer. Antalet patienter som väntat över ett år på operation har minskat med 29 procent.
– Rappakalja, säger Gudrun Karlsson, 84, som väntat på operation i åtta år.

ANNONS
|

GP har tidigare skrivit om de kökortningsinsatser som satts in på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Bland annat har man under året genomfört operationer på kvällar och helger. Nu står det klart att insatserna har gett effekt.

Jämfört med 2021 har man lyckats minska antalet patienter som väntat mer än ett år på operation med 29 procent.

– Vi har trötta och slitna medarbetare men vi är glada att vi, trots att vi inte har igång så många operationssalar som vi hade önskat på grund av sjuksköterskebrist, har lyckats med detta, säger Maria Taranger, områdeschef på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Även kön för förstabesök har minskat

Även kön till ett första besök på en mottagning har minskat med nio procent, jämfört med 2021. Detta samtidigt som antalet patienter som remitterats in till sjukhuset för vård har ökat och nu är fler än före pandemin.

ANNONS

Tidigare i höstas träffade GP 84-åriga Gudrun Karlsson i Bollebygd, som har väntat i åtta år på en ryggoperation. Gudrun lider av spinal stenos och har konstant svår smärta, kan inte gå upprätt, inte längre sy, laga mat eller baka.

Hon imponeras inte av Sahlgrenskas minskade operationsköer.

– När jag hör det så tycker jag det är rappakalja. Det stämmer ju inte, säger hon.

Efter sin medverkan i GP har Gudrun gjort flera intervjuer. Men mest berörd har hon blivit av alla olyckssystrar och -bröder som hört av sig.

– Jag har fått så många samtal från andra människor som väntar på samma operation som jag. Flera är yngre än jag och de sitter i rullstol nu.

Vanligt att patienterna förlorar livslusten

Med en operation hade många av dessa kunnat gå igen och sluppit smärtan, i stället är det vanligt att patienterna förlorar livslusten, menar Gudrun.

– Jag anser att de driver människor som är i den här situationen till vansinne och till suicid.

Hon vill inte peka ut någon enskild instans som orsaken till att hon själv fastnat i operationsköerna, men tycker att Sahlgrenska åtminstone kunde vara bättre på att informera patienterna.

– När jag ringer möts jag av ett automatsvar som säger ”Vi har inte glömt bort dig. Vi hör av oss när det är din tur.” Då undrar man ju hur det är med den där statistiken.

ANNONS

Har du fått någon vettig information från sjukhuset?

– Inte någonting! Det har varit tyst som i graven. Jag förstår det inte.

Maria Taranger sticker inte under stol med att det återstår mycket arbete innan man fått en sjukvård som uppfyller vårdgarantin för alla patienter.

– Det händer saker, men det är klart att alldeles för många fortfarande får vänta för länge på både mottagningsbesök och åtgärder som operation, säger hon.

LÄS MER:Sahlgrenska om läget på akuten inför jul och nyår

LÄS MER:Trots år av väntetider – nu lovar politikerna köfri vård

LÄS MER:Gudrun Karlsson, 83, har väntat på ryggoperation i åtta år

ANNONS