Parkeringsförbud på trottoarer och cykelbanor kan bli verklighet för landets elsparkcyklar om regeringen får som de vill, rapporterar Ekot. Förbudet är tänkt som ett sätt att ge landets kommuner ytterligare verktyg för att få bukt med de problem som uppstår när elsparkcyklar parkeras ovarsamt.
– Det handlar om att ge kommunerna lite mer muskler utöver dem som redan finns för att se till att elsparkcyklar finns till som ett bra komplement, men att det är ordning och reda, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Sveriges Radio.
Förbudet innebär att elsparkcyklar bara ska kunna parkeras på särskilda p-platser och ska göra det lättare för kommunerna att flytta felparkerade elsparkcyklar för att sedan ta ut en avgift från det bolag som äger fordonet.
Företagen: Mer krävs
Elsparkcykelföretagen i Sverige kom under tisdagseftermiddagen med ett uttalande genom den gemensamma organisationen Nordic Micromobility Assiciation (NMA).
Där menar man att mer krävs för att reglera elsparkcykelmarknaden på ett bra sätt.
”Detta förbud är en alltför enkel och missriktad lösning på ett betydligt mer komplext problem,” skriver man i sin kommentar.
Ett av företagen bakom uttalandet är Bolt, som utvecklar tankegången.
– Poängen är att alla operatörer redan kan förbjuda användare att parkera på ett visst ställe och vi kan också skapa incitament för användarna att parkera på en särskild plats. Och den metoden fungerar, säger David Mothander, Public Policy Manager på Bolt.
Han menar att kommunerna har svårt att frigöra utrymme så att elsparkcyklar kan parkeras säkert på fler ställen och att det är där som man kan hjälpa från regeringens sida.
– Förbjuder man parkeringar och har alldeles för få anvisade platser där man kan avsluta sin resa så funkar det inte. Städer behöver den här typen av färdmedel för att kunna genomföra en grön omställning, säger David Mothander.
Göteborgs egna lösningar
Företagen har ett nära samarbete med kommunerna man är verksamma i. Och från Göteborgs stad sida är man försiktiga med sina uttalanden kring regeringens besked.
– Det beror på vad förslaget utgår i från i detalj. Men det är bra att det ageras i frågan från centralt håll, säger Shahriar Gorjifar, projektledare för mobilitetstjänster på trafikkontoret.
Han pekar på att Göteborg kommun inte specifikt frågat om några åtgärder från regeringen. Men kommunen planerar egna nya regler inför de varmare månaderna då åkandet väntas öka igen.
När en ny tillståndsperiod för elsparkcyklarna drar igång i april kommer trafikkontoret att föreslå ett maxantal för antalet scootrar i staden för trafiknämnden. Var man vill lägga gränsen vill Shahriar Gorjifar inte gå in på förrän nämnden fått besluta i frågan.
Samtidigt planerar Göteborgs stad egna parkeringsåtgärder – men som bygger på frivillighet.
– Vi försöker få till särskilda platser där man ska kunna parkera elsparkcyklarna. Vi samarbetar med företagen och jag har nu ett uppdrag att titta på hur många parkeringar som kan bli aktuella och hur tätt placerade de kan vara, säger Shahriar Gorjifar
Ministern vill behålla elsparkcyklar
Till Ekot understryker infrastrukturminister Tomas Eneroth att förbudet är till för att få bukt på problemen med felparkerade elsparkcyklar, men att han gärna ser dem på stadens gator.
– Med den oordningen som vi haft är risken snarare att folk blir så trötta på elsparkcyklarna att man börjar agera för ett totalt förbud, och det vill jag inte se, säger han.
LÄS MER:Bolt stoppar uthyrning av elsparkcyklar på nyårsafton
LÄS MER:Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar drastiskt