Det var under söndagen, när Lufthansas fligth LH-816 var på väg mot Landvetter från Frankfurt, som besättningen uppmärksammade åskovädret.
Väderleken gjorde att besättningen var förberedd på att avbryta färden, och istället återvända till Frankfurt, vilket planet enligt Lufthansa hade tillräckligt med bränsle för att kunna göra.
Efter att först ha inväntat att gå ner för landning gjordes ändå bedömningen att ovädret var på väg bort, och att det var möjligt att fullfölja flighten. Trots att åskmolnen enligt Lufthansa hade passerat träffades ändå planet av ett blixtnedslag.
– Under vissa omständigheter kan blixtnedslag inträffa även långt bort från moln, och träffa ett flygplan. Vår Airbus träffades av en blixt under inflygningen som fortsatte normalt utan några särskilda åtgärder, skriver Lufthansa i ett mejl där flygbolaget betonar att planet är byggt, och har utrustning, för att kunna hantera att bli träffat av flera blixtnedslag.
Efter att blivit träffat av en blixt landade planet som planerat på Landvetter, där det senare undersöktes.
Nedslaget orsakade mindre lackskador och brännmärken på flygplanet. Inga tekniska system ska ha påverkats enligt flygbolaget.
– En exteriördel byttes ut som en försiktighetsåtgärd, uppger Lufthansas presstalesperson Michael Lamberty.
Lufthansa: Har inte äventyrat passagerarnas säkerhet
Han betonar att Lufthansa följt de rutiner som finns. På frågan om flygningen med facit i hand borde ha avbrutits, med tanke på att planet blev träffat av en blixt, svarar Lamberty:
– Rutinerna för att undvika vädret följdes. Besättningen gjorde en grundlig förberedelse för inflygningen, och var beredda på att till och med återvända till Frankfurt. Utrymmet som öppnade sig var tillräckligt stort för inflygningen, och blixten som träffade kom långt utanför området med åska.
Enligt Lufthansas presstalesperson, kompromissade flygbolaget inte på något sätt med säkerheten, i och med beslutet att fullfölja landningen.
– Absolut inte. På grund av Faraday-bureffekten är alla resenärer och besättningen, säkra i de här väderförhållandena, svarar Michael Lamberty och syftar på hur flygplan är konstruerade för att tekniska system inte ska påverkas av blixtnedslag.
Luftfartsverket: Relativt ovanligt
Från Swedavia, bolaget som driver Landvetter flygplats, uppger man att händelsen är känd för flygplatsen. Presschefen Ellen Laurin hänvisar däremot alla frågor om händelsen till flygbolaget.
Daniel Ackermann är pressansvarig på Luftfartsverket som på uppdrag av Swedavia bedriver flygtrafiken på Landvetter. Ackermann berättar det är relativt ovanligt att flygplan blir träffade av blixten, men att det händer.
På frågan om säkerheten kan ha äventyrats vid den aktuella landningen svarar Daniel Ackermann:
– Flygledare separerar flygtrafiken och ger piloten den information hen efterfrågar och behöver för att säkert framföra sitt flygplan. Beslutet att fullfölja eller avbryta en inflygning är alltid pilotens. Om en inflygning skulle bedömas som olämplig ur flygsäkerhetssynpunkt av piloten, så kommer den inte att ske utan då går flygplanet till sin alternativa flygplats.
Ackermann tillägger att söndagens händelse inte kommer att utredas vidare från Luftfartsverkets sida.