Intill de graffitimålade planken som skärmar av kanalen vid Rosenlund mot Haga löper en delad cykel och gångbana. Här samsas trafikanter på en smal yta från båda hållen. Planken är uppsatta i och med arbetet av Västlänken och de har varit där i så många år att de nästan tycks permanenta.
Under måndagen adderades ytterligare ett hinder på den redan smala vägen. En 1,5 meter bred gångcontainer. Anledningen till att den byggts upp är för att ge mer plats åt arbetet med Västlänken. Erika Ygberg som bor i Haga berättar att hon börjat ta omvägar för att slippa vägarbetet.
– Det känns inte helt säkert att gå här, säger hon.
Hon tycker att kommunen borde kunna prioritera bättre genom att separera gångbanorna från cykelbanorna.
Har du varit nära att bli påkörd någon gång?
– Alltså det har nästan hänt skulle jag kunna säga. Att man har liksom mer eller mindre krockat, säger hon.
Livsfarligt att gå genom gångcontainern
Flera GP pratar med berättar att det känns otryggt att passera allén till fots. En man som inte inte vill ställa upp med namn säger att det rent av känns livsfarligt.
Clas Hellman som ofta är ute och går här berättar att han just var nära på att krocka med en elsparkcykel i gångcontainern.
– Det är ingen bra lösning. Det har blivit väldigt smalt, säger han.
Leo Cipriano passerar liksom Clas Hellman allén ofta, fast på cykel. Han cyklar den här sträckan varje dag till jobbet och säger att han som cykeltrafikant måste visa extra hänsyn till gångtrafikanter när det är en så smal väg man samsas om, men han tycker att gångtrafikanter skulle kunna bli bättre på att inte gå i cykelfilen.
Men här är ju bana för både cyklister och fotgängare åt båda håll. Tycker du att den här ytan räcker till det?
– Nu när jag tittar så är det ju jävligt trångt, säger Leo Cipriano.
Jack Lemoine är också en av alla som cykelpendlar. Enligt honom är det förståeligt att vägarbeten försvårar framkomligheten. Enligt honom är Göteborg en bra cykelstad. Men han har ett önskemål för att förhindra trafikolyckor i anslutning till gångcontainern.
– Några skyltar kanske om att gå av cykeln tror jag hade varit bra, säger Jack Lemoine.
Gångcontainer: Inte förankrad med Trafikverket
Det är Trafikverkets entreprenörer som satt upp containern och syftet är att skydda gång- och cykeltrafikanterna från eventuellt vägspill eftersom borrmaskinerna måste stå nära gång- och cykelbanan. Men containern är ingen bra lösning, enligt Trafikverket.
– Den tar ju så stor plats, så den ska ju tas bort så fort som möjligt, säger Pär Aronsson, presskommunikatör på Trafikverket.
Hur kom det sig att den sattes upp från början?
– Det vet jag faktiskt inte, men det var på entreprenörens initiativ, säger Pär Aronsson.
Arbetet som gör att vägen blir smalare beräknas pågå till vecka 38. Trafikverket menar att de jobbar på att hitta en bättre lösning för att göra framkomligheten bättre.
LÄS MER:AGN Haga lämnade läckande tunnel – Kvarnberget försenas igen
LÄS MER:Här sågar toppolitikern cyklingen i Göteborg: ”Kaotiskt”