Flygfoto över Göteborgs hamninlopp och Norra älvstranden på Lindholmen.
Det är kran 43, längst till vänster i bild, som nu börjar rivas inför ombyggnationen och förstärkningen av Keillers kaj. Bild: Olof Ohlsson

Nu ska klassiska kranen rivas – står i vägen för nytt färjeläge

I nästan 70 år har kranen rest sig över kajen på Lindholmen – och med tiden blivit en självklar del i Göteborgs stadsbild. Men nu ska den bort.
— Vi har undersökt om det finns någon som vill ta över kran 43, men inte hittat någon intresserad och den kommer därför att rivas, säger Ulrika Palmblad Gröön på Älvstranden Utveckling i ett uttalande.

ANNONS
|

Orsaken till rivningen är att Keillers kaj ska byggas om och förstärkas, för att ge plats för ett helt nytt färjeläge. Kran 43 – belägen på Hugo Hammars kaj – utgör ett fysiskt hinder för det kommande bygget.

— Kranen måste flyttas då den står i vägen för färjorna och det nya färjeläget, säger Ulrika Palmblad Gröön, stadsutvecklingschef Älvstranden Utveckling, i ett pressmeddelande.

LÄS MER:Prestigeprojektet i Frihamnen kan styckas på hälften

LÄS MER:De byggde världens bästa fartyg – och bilden av Göteborg

Götaverken ägde 67-åriga kranen

Kranen har tidigare använts av Götaverken, men togs ur bruk för fyra år sedan. Sedan dess har den varit i Älvstranden Utvecklings ägo. Nu står det alltså klart att de också blir de allra sista ägaren av kranen, som har 67 år på nacken.

ANNONS

— Vi har undersökt om det finns någon som vill ta över kran 43, men inte hittat någon intresserad och den kommer därför att rivas, säger Ulrika Palmblad Gröön i pressmeddelandet.

LÄS MER:Kranarnas framtid hotad – kostar 200 miljoner att renovera

Ny färjelinje ska kunna korsa älven

Rivningsarbetet väntas ta cirka sex veckor.

När färjeläget är färdigbyggt ska en helt ny färjelinje börja korsa Göta älv mellan Pumpgatan och Stenpiren.

Planen är att allt ska vara klart i slutet av nästa år.

ANNONS