Orsaken till rivningen är att Keillers kaj ska byggas om och förstärkas, för att ge plats för ett helt nytt färjeläge. Kran 43 – belägen på Hugo Hammars kaj – utgör ett fysiskt hinder för det kommande bygget.
— Kranen måste flyttas då den står i vägen för färjorna och det nya färjeläget, säger Ulrika Palmblad Gröön, stadsutvecklingschef Älvstranden Utveckling, i ett pressmeddelande.
LÄS MER:Prestigeprojektet i Frihamnen kan styckas på hälften
LÄS MER:De byggde världens bästa fartyg – och bilden av Göteborg
Götaverken ägde 67-åriga kranen
Kranen har tidigare använts av Götaverken, men togs ur bruk för fyra år sedan. Sedan dess har den varit i Älvstranden Utvecklings ägo. Nu står det alltså klart att de också blir de allra sista ägaren av kranen, som har 67 år på nacken.
— Vi har undersökt om det finns någon som vill ta över kran 43, men inte hittat någon intresserad och den kommer därför att rivas, säger Ulrika Palmblad Gröön i pressmeddelandet.
LÄS MER:Kranarnas framtid hotad – kostar 200 miljoner att renovera
Ny färjelinje ska kunna korsa älven
Rivningsarbetet väntas ta cirka sex veckor.
När färjeläget är färdigbyggt ska en helt ny färjelinje börja korsa Göta älv mellan Pumpgatan och Stenpiren.
Planen är att allt ska vara klart i slutet av nästa år.