Fiskbranschens riksförbund anser inte att räkor som genomgått behandling genom förvaring i lake ska få saluföras som ”färska”. Nu ska matjättarna informera sina butiker bättre.
Fiskbranschens riksförbund anser inte att räkor som genomgått behandling genom förvaring i lake ska få saluföras som ”färska”. Nu ska matjättarna informera sina butiker bättre. Bild: Sara Johari

Matjättarna om räkfusket – ska informera kunderna bättre

Att vissa matbutiker säljer flera veckor gamla räkor som färska har fått företrädare för fiskbranschen att reagera. Nu ska stora matvarukedjor se till att informationen till kunderna blir tydligare.
– Färska räkor ska vara färska, det ska man som kund kunna lita på, menar Magnus Törnblom, presschef på Axfood.

ANNONS

Förra veckan avslöjade GP att det som säljs som ”färska räkor” i vissa matbutikers fiskdiskar i själva verket kan ha fångats för flera veckor sedan.

Många har reagerat på nyheten – och menar att skaldjuren absolut inte ska få kallas färska om de lagts i lake med konserveringsmedel och förpackats med livsmedelsgas för ökad hållbarhet.

– När jag läste artikeln blev jag irriterad. Det finns uppenbarligen butiker som säljer gamla räkor som färska. Jag ska inte säga att jag vetat om det, men det har absolut funnits en misstanke om att något inte står rätt till, säger Pontus Båth som är vd för familjeföretaget Båth Fisk AB.

ANNONS
”Kunden ska veta vad de köper. Färska räkor är en produkt som man måste värna. Det är havets guld. Det blir lite urvattnat om man kan påstå att en två-tre veckor gammal räka är färsk”, säger Pontus Båth, vd för Mats Båth Fisk AB.
”Kunden ska veta vad de köper. Färska räkor är en produkt som man måste värna. Det är havets guld. Det blir lite urvattnat om man kan påstå att en två-tre veckor gammal räka är färsk”, säger Pontus Båth, vd för Mats Båth Fisk AB. Bild: Privat

Han är tredje generationens fiskhandlare. Flera tidiga morgnar i veckan besöker han och hans pappa Göteborgs fiskauktion för att köpa färska räkor. Därefter kör de upp dem i egna kylbilar till sina två butiker i Karlstad, som är belägna utanför olika köpcentrum.

Han berättar att kunder ibland undrar hur de stora matbutikernas färska räkor kan vara så mycket billigare än de som han säljer. GP har tidigare i sommar rapporterat om ovanligt höga priser.

– Vi har hög kvalitet. Då kostar det. Sen försöker jag undvika att prata om hur andra gör – men många gånger har jag inte kunnat förklara hur vissa butiker har löst det.

LÄS MER:Butikens färska räkor kan vara flera veckor gamla

"Kunden ska veta vad de köper”

Pontus Båth menar att en alltför vid tolkning av vad färska räkor innebär leder till en skev marknad.

– Säger man att något är färska räkor, ska det vara färska räkor. Med den konkurrens som är på marknaden i dag så är priset en viktig del i kundens beslut. Då blir det här minst sagt knepigt.

Han får medhåll från organisationen Fiskbranschens Riksförbund som menar att räkor som genomgått behandling genom förvaring i lake, inte ska få saluföras som ”färska”, och hänvisar till branschens riktlinjer.

”Fiskbranschens Riksförbund ser allvarligt på om produkter är felmärkta på marknaden och har därför en egen grupp som arbetar med ärenden som vi får till oss kring märkning och lagstiftning”, skriver Fiskbranschens Riksförbunds ordförande Krishan Kent i en kommentar.

ANNONS

LÄS MER:Göteborgarna: Det här är en färsk räka

"Vill vara transparenta”

Axfood, som äger både Hemköp och Willys, har inte haft några centrala inköp av lösviktsräkor. Företagets presschef Magnus Törnblom påpekar dock att vissa enskilda butiker köper in direkt från leverantörer och att skaldjuren då i vissa fall kan ha sålts som färska räkor.

”Det är så riktlinjerna tolkats i branschen generellt. Det är såklart olyckligt med de fåtal fall som kan ha sålt som färska räkor. Därför tycker vi det är bra att Fiskbranschens Riksförbund nu gått ut och preciserat hur den här produkten ska benämnas”, skriver han och berättar att de nu kommer att informera butikerna tydligare – bland annat genom en tydlig ingredienslista.

”Det är viktigt att kunderna förstår vad de köper, och vi vill självklart vara transparenta mot våra kunder. Färska räkor ska vara färska, det ska man som kund kunna lita på.”

Även Coop kommer nu att förtydliga informationen om hur de aktuella räkorna ska märkas i butik.

”Det är av yttersta vikt att räkor som säljs över disk är korrekt märkta och inte vilseleder konsumenten. Vi håller dialog med leverantören som har meddelat att de kommer att ändra sin märkning så det blir tydligt genom hela kedjan om vilken typ av produkt som säljs till konsument”, skriver pressekreterare Kevin Bell.

ANNONS

Ica skriver att det är handlarna själva som styr över frågan.

”Vi eftersträvar alltid tydlighet och enkelhet för våra kunder, men på vilket sätt skyltning och information till kunder sker hanterar varje enskild ICA-handlare”, skriver Jenny Gerdes som är pressansvarig för ICA.

ANNONS