Inför gigantiska bygget – här är Korsvägens nya resecentrum

I år inleds fas två gällande arbetet med Västlänken på Korsvägen. Det innebär stora trafikomläggningar – men också att Korsvägens resecentrum rivs. I stället byggs en ny, tillfällig väntsal ett stenkast från den gamla.

ANNONS
|

Korsvägen står inför en gigantisk förändring. 2026 ska Västlänkens station vid Korsvägen vara klar och platsen kommer aldrig mer vara sig lik.

I år går arbetet in i sin andra fas och det östra byggnationsområdet vid Universeum kommer att utökas till den västra sidan av Korsvägen. Det innebär stora trafikomläggningar men också att Korsvägens resecentrum, där väntsal, Pressbyrån och Espresso House ligger, rivs.

I september kommer i stället ett nytt, tillfälligt resecentrum stå klart mellan Södra vägen och Svenska Mässan, en bit nordost om den nuvarande byggnaden.

– Tanken är att det ska erbjuda den resenärsservice som vi har i dag med vänthall, butik och café. Vi kommer även komplettera med en helt ny Västtrafikbutik, säger Carolina Lundberg, arkitekt på Västtrafik.

ANNONS

LÄS MER:Tumme upp för Station Korsvägen – ska bli Göteborgs nya entré

LÄS MER:Detaljplan för Västlänkens Station Korsvägen klubbad

Men det tillfälliga resecentrumet ser ganska annorlunda ut om man jämför med det nuvarande, som är en trekantig enplansbyggnad i ljusgrå sten.

Den nya är i två våningar och påminner med sin träfasad snarare om resecentrumet vid Åkareplatsen.

– Det är en enkel byggnad i trä med stora glasytor för en transparent byggnad så man kan se ut och in, säger Carolina Lundberg som tillägger att byggnadens form har anpassats efter den begränsade plats som finns tillgänglig under byggtiden på Korsvägen.

– Vi försöker ha igenkänning på våra stationsbyggnader och följer en arkitektmanual. Det är också mycket hållbarhetstänk där vi återanvänder sittbänkar från det nuvarande resecentrumet i det tillfälliga.

Upp till sex år på Korsvägen

Det nuvarande centrumet kommer att monteras ner under sommaren. Det tillfälliga centrumet byggs upp med hjälp av moduler för att det ska gå så fort som möjligt på en plats där både byggarbete, bygg-, bil- och kollektivtrafik ska trängas.

– Vi vill erbjuda resenärerna en så bra resandemiljö som möjligt, även under byggnadsåren. Korsvägen är en väldigt stor bytespunkt och det kommer öka även under åren som man bygger, säger Carolina Lundberg.

Det tillfälliga resecentrumet blir kvar längre än bara några veckor eller månader. Det är fyra till sex år som gäller, innan det ersätts av en permanent motsvarighet som väntas stå klart någon gång mellan 2024 och 2026.

ANNONS

LÄS MER:Så förändras Haga med Västlänkenstationen

Spårvagnstrafiken leds om och bilvägar stängs av

Det är till sommaren som de stora trafikomläggningarna kring Korsvägen sker. Under fem veckor i juni och juli (vecka 25-29) kommer spårvagnslinjer att ledas om eller ersättas med buss och busstrafiken flyttas. Man kommer att bygga en ny knutpunkt i Gårda nära Focushuset och spårvagnshållplatsen vid Liseberg kommer att flyttas.

Läs även: Så ser Göteborgs trafikår 2020 ut

En del av biltrafiken kommer dessutom stängas av, vissa vägar redan under våren. Till exempel kommer man vara tvungen att ta av mot Skånegatan om man kör från Örgryte mot Korsvägen, och kommer man från centrum på Södra vägen kommer inte vägen mot Örgryte och Liseberg att vara öppen.

Trafikverket meddelar att exakt vilka vägar som kommer vara avstängda och hur man ska köra i stället presenteras senare i vår. Västtrafik meddelar på liknande sätt att det ännu inte är helt säkerställt exakt vilka spårvagns- och busslinjer som påverkas och hur, och ber om att få återkomma med exakta detaljer längre fram.

LÄS MER:Här är förslagen för området vid station Haga

ANNONS