Det är linje 60 mellan Redbergsplatsen och Masthugget som blir först ut med bussar som enbart drivs med el, även linjerna 59 och 62 kommer till viss del att trafikeras av de 30 elbussar i stan som är först ut.
LÄS MER:Elbussen kommer starkt
Det är därför det råder full aktivitet vid ändhållplatserna, som vid Redbergsplatsen där två pantografer håller på att färdigställas.
Laddar sex till åtta minuter
Det är vid de stationerna, som totalt kostar mellan tio och femton miljoner, som bussarna laddar batterierna.
En helautomatisk anslutning sänks ned till mottagaren på busstaket och påfyllningen av ström börjar. Varje "el-tankning" tar mellan sex och åtta minuter.
– Det finns en motsvarande anläggning med en pantograf vid Masthugget. Tanken är att laddningen som är planerad att ske mellan turerna ska räcka under hela passet som bussen är ute och rullar. Nattetid sker sedan ytterligare laddning i depån, säger Dan Paulström, affärsområdeschef för kommunala dotterbolaget GS Buss.
LÄS MER:Stororder på elbussar – här är linjerna som ska elektrifieras
Kostar åtta miljarder
Satsningen på elbussarna, där även AB Volvo och ABB involverats, är en del av Västtrafiks storsatsning på en helt elektrifierad stadstrafik före år 2030.
Totalt beräknas affären kosta åtta miljarder kronor för tioårsperioden.
Upphandlingen omfattar 370 bussar varav 160 är elbussar. Övriga fordon ska drivas med hundra procent biodrivmedel.
– Målet är att vi år 2035 ska ha minskat koldioxidutsläppen med 90 procent i hela vårt område, säger Hanna Björk, hållbarhetschef vid Västtrafik.
Före årsskiftet ska totalt 60 elbussar börjat köra på flera orter i regionen och nästa år ska ytterligare cirka 170 fordon vara i trafik, vilket gör Västtrafik störst i landet på kollektivtrafik med elbussar.
LÄS MER:Stororder på elbussar – här är linjerna som ska elektrifieras
Bullrar mindre i backarna
Linje 60 är alltså först ut i Göteborg med enbart elbussar, premiären är beräknad till i början av nästa vecka.
– Extra kul att det är just den linjen. Vi gjorde ett test där för några år sedan som fick väldigt bra respons och det känns roligt att fortsätta där på riktigt, säger Hanna Björk.
Under åren har boendet i längs linje 60 klagat på motorljudet som ekar mellan husen när bussarna kämpar sig upp för backarna i Lunden och i Masthugget.
– Det är ytterligare en fördel med elbussarna – att de är väldigt tysta. Även förarna har gett bra respons under test och utbildning och tycker att de får en bättre arbetsmiljö, säger Dan Paulström.
Fotnot: Linjerna 55 och 16 i Göteborg körs delvis med elbussar. De linjerna drivs dock i projektform. Linje 60 är den första linje där ordinarie bussar helt byts ut mot elbussar.
LÄS MER:Elfordonens tid är här – nu måste fler aktörer agera samtidigt