Skiss från 2001
Skiss från 2001

GP Arkiv 2004-08-11 Göteborgs nya italienare

ANNONS
|

- Det är väl drygt 20 år sedan sist vi visade upp en ny spårvagn i Göteborg. Avsikten är att dessa skall ersätta våra äldre spårvagnar som inte har låggolv.

Avsikten är nu att två vagnar (den andra kommer i september) skall testas och provköras på alla stadens linjer under sex månaders tid alltså under vintern.

- Det blir omfattande tester som vi gör med vår personal och ihop med Spårvägen, säger direktör Michelangelo Leo, projektchef på det italienska företaget Ansaldobreda som har kontraktet på spårvagnarna.

ANNONS

Också till Aten

- Det här kontraktet är viktigt för oss och vårt företag. Vi arbetar för att komma in mer på den nordeuropeiska marknaden. Vi har redan kontrakt i Norge. Vi har nyligen också levererat till OS-staden Aten. Samma modell som Göteborg får rullar i dag i Milano.

Trafikdirektör Jonas Johansson, chef för trafikkontoret i Göteborg, berättar att kontraktet skrevs redan 2001 och vagnarna tillverkas i Ansaldobredas fabrik i Pistoja utanför Florens:

- Nu får vi se om vagnen motsvarar de driftkrav vi ställer.Bernt Nielsen kollektivtrafikchef på trafikkontoret berättar att avsikten är att det italienska företaget ska leverera en vagn var fjortonde dag.

Varje vagn kostar cirka 15 miljoner och vissa delar är specialdesignade för Göteborg.

- Det gäller bland annat förarplatsen och fronten där vi efter samråd med förare ställt vissa krav. Tanken är att vi skall byta ut cirka 80 av de 125 vagnar vi har i vagnparken i dag och vi har en option på ytterligare 40 spårvagnar. Kontraktet handlar om cirka 720 miljoner totalt.

ANNONS

Staten betalar mest

Vagnarna betalas till 75 procent med statsbidrag ur Göteborgsöverenskommelsen och resten av kommunen.

Willy Niklasson teknisk chef på Göteborgs Spårvägar konstaterar att de nya vagnarna är ett välbehövligt tillskott och att förutom tester skall också 540 förare och 80 tekniker utbildas för att lära sig denna nya generation spårvagnar.

15 ton sand behövs

- Testerna innebär att vagnarna körs på alla linjer i Göteborg och kommer bland annat att omfatta belastning. Vi kommer att lasta in 15 ton sand i vagnarna som väger 40 ton i dag och sedan testa bromssystemen och stabiliteten bland annat på Stigbergsliden och Aschebergsgatan.

- Vi behöver också tester i snö för att se hur de fungerar och därför hoppas vi på snö i vinter.

ANNONS

Willy Niklasson säger också att dessa spårvagnar har större kapacitet än dagens vagnar och är starkare:

- Dessutom ökar vi säkerheten och får ett billigare underhåll. Vi har också lagt en hel del krut på designen av vagnarna och alla får luftkonditionering.

När får då göteborgarna se sin nya spårvagn för första gången?

- Vi skall visa upp den på den bilfria dagen 18 september berättar informationschef Lena Johansson vid Göteborgs spårvägar.

ANNONS