Det byggs som aldrig förr i stan, både hus och infrastrukturprojekt som Västlänken, vilket påverkar framkomligheten. Och när det gäller stadens luftkvalitet har GP tidigare i år rapporterat om problem med förorenad luft.
LÄS MER:Göteborg har störst problem i landet med luftföroreningar
LÄS MER:Efter hotet mot nya stadsdelen – vill införa miljözoner i Göteborg
Men när franska bilföretaget Mr Auto nu gör en större undersökning över hundra städer i världen där det är bäst respektive sämst att köra i hamnar den västkustska huvudstaden otippat på tio-i-topplistan. Göteborg hamnar på plats sju strax efter kanadensiska Vancouver. Malmö hamnar på plats 14 och Stockholm hamnar på plats 18.
Mängd kriterier
Så hur kommer undersökningen egentligen fram till detta? Företaget har stoppat in en rad värden kopplat till infrastruktur, säkerhet och kostnad i ett index. Hur dyrt det är att parkera, hur dyrt drivmedlet är, hur aggressiva förarna är och antalet dödsfall i trafiken och vilken luftkvalitet staden har, är några av kriterierna. Enligt undersökningen har Göteborg få trafikstockningar, hög kvalitet på vägnätet och överkomliga bensinkostnader jämfört med de andra städerna – något som kanske inte får en pendlare att känna sig gladare när hen sitter fast i Tingstadstunneln i rusningstrafik, men ändå. Allra minst trafikstockningar finns för övrigt i Malmö, enligt undersökningen.
En stad som Oslo har till exempel högt pris på drivmedel vilket drar ned Norges huvudstad jämfört med andra. Och tittar man på aggressivt beteende i trafiken ska man helt klart undvika Mongoliets huvudstad Ulan Bator – där är förarna, enligt studien, klart mest aggressiva följt av Moskva och Karachi. Här framstår göteborgarna som lugna filbunkar.
LÄS MER:Så kommer Göteborg att se ut när Västlänken byggs
LÄS MER:Så påverkas kollektivtrafiken under Västlänksbygget
Olika resultat
Så vad ska man tro om detta? Man kan konstatera att den här internationella undersökningen går på tvärs med en svensk undersökning av 20 svenska städer i år där göteborgarna var minst nöjda med trafiken i staden.
Ett alternativ är att de göteborgska bilförarna har högre krav på framkomlighet än andra stadsbor. Stadsarkitekten Björn Siesjö konstaterar i varje fall att Göteborg till skillnad från de andra svenska storstäderna har mycket trafikleder som skär genom staden och gynnar just bilism.
– På så sätt påminner Göteborg mer om en nordamerikansk stad. Vi har stadsmotorvägar som fungerar som lokala trafikleder och där det går att hålla höga hastigheter. Göteborg har varit en mycket bilorienterad stad och detta trafikslag har varit prioriterat framför andra. Det har samtidigt skapat en ohållbar stad.
LÄS MER:Trafikkaos vid Åkareplatsen
LÄS MER:Vi tittar på åtgärder runt Åkareplatsen
Bilbyggarstad
– Framkomligheten med bil har varit hög i Göteborg, byggena i stan kanske gör att det tar lite längre tid att ta sig till jobbet – men det är ändå relativt lätt att ta sig fram här.
En bakgrund han ser är fordonsindustrins starka ställning i staden.
– Det har varit en bilbyggarstad i alla tider. Göran Johansson (S) var till exempel en stor vän av bilinfrastruktur, med byggnationen av Röde orm till exempel.
Inriktningen nu är att bygga om trafikleder i staden som hindrar utbyggnad av bostäder och fastigheter, förklarar han.
– Lederna skapar problem med buller och utsläpp. Vi har till exempel Dag Hammarskjöldsleden som vi planerar att bygga om till boulevard, för att skapa en bättre stadsmiljö med bostäder runtomkring. Och ska vi klara klimatmålen måste det ske en drastisk minskning av utsläppen.
Fakta: De 10 bilvänligaste och 5 ovänligaste städerna – och kriterierna
1. Calgary, Kanada
2. Dubai, Förenade Arabemiraten
3. Ottawa, Kanada
4. Bern, Schweiz
5. El Paso, USA
6. Vancouver, Kanada
7. Göteborg, Sverige
8. Düsseldorf, Tyskland
9. Basel, Schweiz
10. Dortmund, Tyskland
...
96. Karachi, Pakistan
97. Lagos, Nigeria
98. Calcutta, Indien
99. Ulan Bator, Mongoliet
100. Bombay, Indien
Bedömningskriterier
Infrastruktur: Bilar per invånare, trafikstockningar, vägkvalitet, kollektivtrafik, genomsnittlig körhastighet, bilparkens genomsnittliga ålder, luftkvalitet
Säkerhet: Aggressivt körbeteende, dödsfall i trafiken
Kostnad: Parkeringskostnad (faktiskt), parkeringskostnad i förhållande till inkomst, bensinpris (faktiskt), bensinpris i förhållande till inkomst, årlig vägskatt (faktiskt), årlig vägskatt i förhållande till inkomst
Källa: Bilvänlighetsindex