I dag kostar ett månadskort i Zon A som omfattar Göteborg, Partille och Mölndal 815 kronor. Och priset har ökat rejält under senare år – sedan 2009 då en 30-dagarsbiljett inom Göteborg kostade 435 kronor har det nära nog fördubblats.
– Vi måste göra något radikalt åt de höga priserna, säger Grith Fjeldmose, kommunalråd (V).
Tillsammans med Miljöpartiet har Vänsterpartiet nu lagt ett förslag till kommunstyrelsen om att sänka priset på ett månadskort till 400 kronor. Förslaget är att det ska införas från den 1 augusti och i första hand gälla året ut – och efter ett eventuell maktskifte i höst vill man att sänkningen blir permanent.
– Det kommer att bli en valfråga för oss.
Vill ta av överskottet
Göteborgs stad gick med ett stort överskott 2021 och det är bland annat där som de rödgröna vill ta pengar för att finansiera förslaget som totalt beräknas kosta 240 miljoner kronor.
Med ert förslag skulle de som cyklar eller reser på annat sätt få betala för månadskorten. Varför?
– Det är en stor fråga som handlar om hur man använder skattemedel. Man kan lika gärna fråga varför man ska betala skatt när man inte har barn i skolan eller varför den som inte är sjuk ska betala för sjukvård, säger Grith Fjeldmose.
Men varför är det viktigt med billigare kollektivtrafik?
– Vi tycker att det är en fråga om jämlikhet. Det är jätteviktigt att människor har möjlighet att röra sig i staden, och att man börjar använda kollektivtrafiken igen efter pandemin. Det minskar utsläpp och trängsel i staden.
Gäller bara göteborgare
Förslaget handlar än så länge bara om månadskort, men Grith Fjeldmose öppnar för att man också ska titta på prissättningen på enkelbiljetter och på andra typer av periodkort.
Eftersom Västtrafik är huvudman för kollektivtrafiken tänker man sig att Göteborgs stad ska betala mellanskillnaden mot den verkliga kostnaden genom ett tillköp och att det lägre priset endast ska gälla personer som är folkbokförda i Göteborg.
Fram till maktskiftet efter valet 2018 subventionerade staden biljettpriset med 100 kronor, men det plockades bort av alliansen. Sedan dess har de rödgröna och Socialdemokraterna lagt förslag om att återinföra subventionen – men förslaget att halvera priset är helt nytt.
Ändå hoppas Grith Fjeldmose att de kommer att få gehör för det i kommunstyrelsen.
– Alla är vi överens om att vi måste minska utsläppen och att 55 procent av resorna ska vara med kollektivtrafiken före 2035 – och någon gång måste vi ju börja skapa incitament för att människor ska välja kollektivtrafiken.
LÄS MER:Socialdemokraterna lovar billigare månadskort
LÄS MER:Busskorten blir dyrare – Alliansen drar in subvention